Kapstaden

Det blir aldrig som man tänkt sig

Samma dag som vi lämnade Sverige hade jag (Eva-Helen) turen att träffa en pensionerad Handelsbankare som har hus i Kapstaden och jag fick tips på en bra guide som kunde ta oss till vingårdarna, vi skickade iväg ett Whats Up till honom och sa vilka datum vi skulle vara i Kapstaden och vi hade

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i St Helena
Senast aktiv - från Samarkand, Uzbekistan
Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa
söndag 24 februari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde

Robben Island - tyvärr inte🙁
söndag 10 februari 2019 - Gordons Bay, Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Biljetterna till Robben Island var bokade på nätet i god tid. Vi körde till Cape Town i förmiddags men tyvärr, turen var inställd p g a hård blåst. Kanske bäst så. Inte kul att bli sjösjuk. Vi bokade om till tisdag och begav oss på shopping-runda i Waterfront i stället. Mängder av

Lazy day

Vad gör man när värmen förväntas stiga upp mot 40 grader? Jo, man bokar in sig på ett day-spa i närheten.Vi blev rekommenderade två spa; Majeka House och Lanzerac Hotel & Spa, båda var fullbokade. Efter lite googlande fann vi Silver Tree Hotel & Spa i Sommerset, ca 20 min bilresa

Kapstaden
fredag 11 januari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu börjar vår resa ta slut och vi är i Kapstaden. När vi närmade oss Kapstaden blev det mer och mer vinodlingar och till slut var det de enda odlingarna vi såg. Naturligtvis var vi på några vinprovningar och den druvan som är speciell för Sydafrika och som inte odlas någon annanstans

Anna Konda
anna_konda i Sydafrika
Tablemountain

Första sovmorgonen på länge, idag hade vi inga planer när vi vaknade. Vi bestämde oss för shopping och tog taxi till Canal Walk köpcenter, ett enormt köpcentrum. Vid halv fem på eftermiddagen var alla nöjda. Nu gick färden mot Taffelbergen. Vi hade läst att på eftermiddagarna är

Rundtur i Kapstaden
onsdag 2 januari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Startade dagen med en gemensam frukost innan vi gjorde oss i ordning för att ta bilen till V&A waterfront. Där parkerade vi bilen och letade sedan upp det turistigaste som finns, de röda turistbussarna.Vi hoppade på en och hoppade av på första stället, botaniska trädgården, mycket

Godahoppsudden
tisdag 1 januari 2019 - Kapudden, Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sista stoppet på resan är Kapstaden. Här blir vi nu en vecka där vi först bor via airbnb för att sen lyxa till det lite sista dagarna.Innan vi åkte till vårt boende tog vi omvägen via Godahoppsudden där Indiska oceanen och Atlanten möts. Otroligt vackra vyer och det tog längre tid än

Boulders Beach

Så roligt att se och uppleva alla dessa pingviner som skuttar runt på stranden. Fram och tillbaka, upp och ner! Boulders Beach är verkligen värt en omväg!

casamaulin i Rundresa i Sydafrika
Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Cape Point - ett måste när du är i Sydafrika!
onsdag 26 december 2012 - Kapudden, Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

En av dagarna tog vi bilen och körde ner till Cape Point. Vilken upplevelse att ha varit på den allra sydligaste spetsen av Sydafrika! Vilken utsikt! Mycket folk - bilkö dit - men ett måste om du är så långt ner i Sydafrika!

casamaulin i Rundresa i Sydafrika
St Helena

St Helena

10 april 2019 - 3 maj 2019

Dykning på St Helena som ligger nordväst om Sydafrika, långt ut i Atlanten. Vi hoppas få se de stora djuren i havet. Vi börjar dock med 2 dagar i Johannesburg innan vi flyger till St Helena. Efter 2 veckor dykning, väntar några dagar i Kapstaden med vingårdar och förhoppningsvis en dags safari för att få se stora djur på land också.

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

Sydafrika

Sydafrika

21 december 2018 - 13 januari 2019

En rundresa på östra sidan med spännande safaris och vackra vyer.

Sydafrika julen 2018

Sydafrika julen 2018

13 december 2018 - 9 januari 2019

Fam Eriksson från lilla Östhammar ger sig än stora Sydafrika, här kan ni läsa om våra intryck.

Rundresa i Sydafrika

Rundresa i Sydafrika

22 december 2012 - 11 januari 2013

Under nästan 3 veckor reste vi, tillsammans med Annette och Kai, från Cape Town till Port Elisabeth i Sydafrika. Vi spelade golf bl a på Steenberg GK utanför Cape Town, på De Zalze GK och Arabella GK. Vi besökte några olika vingårdar, bl a Rust en Vrede där vi åt en fantastisk oxfile och drack underbart vin därtill. Vi besökte Boulders Beach med alla pingvinerna och Herolds Bay, en strand nedanför Georg. (Vi bodde i Tramonto strax utanför George) Längs Garden Route besökte vi bl a Elefantparken, där vi fick mata elefanter. Hela resan arrangerades av Red Sand i Cape Town. Bilder finns under "2013/Sydafrika 2012-13".

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Bila i Sydafrika

Bila i Sydafrika

12 februari 2018 - 1 mars 2018

Sydafrika 2018

Sydafrika 2018

3 februari 2018 - 6 mars 2018

Hej! Ja, det var ett tag sedan jag skrev i min resedagbok, det har ju varit ett antal resor sedan dess, men nu skall det bli dokumenterat lite igen. Ofta har det varit så att det har varit svårt med WIFI. Denna resa skall vi göra med goda vännerna Ann, Micke, Karin och Roger. Resan går först till Johannesburg för att åka till Krugerparken och Blyde River Canyon efter en vecka där blir det flyg till Kapstaden och där hyr vi ytterligare en bil . Vi stannar den 11-15 febr nära Kapstaden för att sedan börja rutten bort mot Port Elizabeth. Vi hörs alltså framöver. Kram Lena med resesällskap.

Namibia 2017

Namibia 2017