L'Agulhas

Försök till uppdatering igen
fredag 16 mars 2018 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fred 16 marsHerre jösses vad det blåser!!I natt har bussen nästan blåst bort i byarna. Jag sov inne i bussen o fick ha madrassen för mig själv. Vi var 10 i bussen o 8 på taket.Jag är med i dagens matlag så frukost skulle börja fixas vid 7. Var uppe o färdig runt 6.15 redan. Taket togs

Från Cango Caves till Cape Agulhas
söndag 13 november 2016 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sön 161113Efter frukosten vid nio fortsätter vi norrut mot Swartberg Mountains. Vi åker till Cango Caves som ligger 3 mil norr om Odtshoorn. Här finns några av världens största stalagtitformationer. Vi ser en film om grottan där visas även grottans allra innersta delar som är stängda

Ingela Johansson
Droemmen i Sydafrika 2016
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Från Tsitsikamma till Agulhas
tisdag 3 november 2015 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

På morgonen i Tsitsikamma fick vi se flera stimm med delfiner som simmade under en lång stund under tiden som vi åt frukost. Sedan började vi dagens etapp som slutade i Outdhoorns. På lunchen smakade vi på var sitt ostron för första gången. På eftermiddagen stannade vi vid Cango cave, en

Plettenberg Bay - Kap Agulhas
tisdag 11 februari 2014 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Myrornas krig på bordet. Kakburken som vi lät stå framme är full av minimyror. Frukost på terrassen. Ett par från Eastern Kap hyrde det andra rummet. De är farmare längre österut än Somerset East. De kör inte heller när det är mörkt, kan finnas vilda djur och boskap på vägen. Al och

Ingela Johansson
Droemmen i Sydafrika 2014
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Fötterna i två hav
måndag 18 februari 2013 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fötterna i två hav Indiska Oceanen svallar runt höger och Atlanten runt vänster – och ett stort kamerasmajl…(Först efteråt när jag ser bilderna inser jag att jag blivit fluffig – ni får ha överseende.) Africas sydligaste punkt var en stillsam plats. Ett litet meterhögt monument med

Sydkusten mot Kapstaden
fredag 8 februari 2013 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi kör en 9,5 mil lång grusväg från Heidelberg över Malgas till Agulhas och sedan ytterligare 4 mil grus till Die Dam. Vid Malgas fick vi oss en liten överaskning! För att ta oss vidare måste vi åka en liten handdriven färja över älven! Från Die Dam är det fin asfaltsväg till

Janne Gisselson
Malteserna i SydAfrika
Senast aktiv - från Norrtälje, Stockholms län, Sverige
Afrikas sydspets
tisdag 25 december 2012 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Juldagens resa blev ca 80 mil. Start fån Kapstaden, resa via Hermanus där vi lunchade medhavd pastasallad - den godaste Markus har ätit! Vidare till Cape Agulhas - Afrikas sydligaste punkt. Inte lika turistigt som Godahoppsudden, mer flackt landskap och mycket mer genuint. Värt en avstickare

Petra Hurtig Halvarson
PetraHH i Sydafrika och Lesotho
Senast aktiv - från Leksand, Dalarnas län, Sverige
Forsta internetcafeet!
måndag 15 november 2010 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Halloj! Forsta tillgangen till internet pa resan!! Ar egentligen inte langre i Cape Agulhas utan i en liten stad som heter Fish Hoek (osaker pa stavning) vid kusten, i narheten av Cape Agulhas som ar Afrikas sydligaste spets. Dar var vi igar och campade i narheten. Allt ar bra, det har varit

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Sydafrika 2016

Sydafrika 2016

5 november 2016 - 18 november 2016

Från Lusaka till Kapstaden

Från Lusaka till Kapstaden

10 oktober 2015 - 10 november 2015

Nu är det bara en dag kvar tills Gun och jag börjar vår resa. Imorgon flyger vi till Lusaka i Zambia. Resan går från Landvetter till Arlanda - Wien - Addis Abbeba - Harare - Lusaka och den tar nästan ett dygn innan vi är framme.

Sydafrika 2014

Sydafrika 2014

2 februari 2014 - 17 februari 2014

Sydafrika2013

Sydafrika2013

11 februari 2013 - 18 mars 2013

Rakt söderut denna gång. Vi söker värme och vila, en lugn stund att gräva i sanden och lyssna på vågorna i t-shirtklimat. Joacim jobbade i Kapstaden en vecka, familjen följde med och stannade kvar. 5 veckor i en annan verklighet. Vill du följa med?

SydAfrika

SydAfrika

8 januari 2013 - 24 februari 2013

Snart påbörjar Kerstin o Jag (Janne) vår resa till Sydafrika. Vi börjar med några dagar i Kapstaden för att sedan resa 30 mil österut till Pinacle Point Golf resort (ska inte spela golf!) nära Mosel Bay! Fåglar o Djur står på agendan. Sol o bad också. Hoppas kunna lägga ut lite bilder.

Sydafrika och Lesotho

Sydafrika och Lesotho

17 december 2012 - 13 januari 2013

Resa från kapstaden via garden route till Port Elizabeth och därefter flyg till Durban. Drakensbergen, Lesotho och St Lucia. Sista stoppet blir Johannesburg. Resan görs parallellt med familjen Wetterhall. Lägenhet, bilar och annat är bokat i våras. Nu återstår finplanering - var ska vi se djur, göra utflykter bestiga berg? Äventyr!!!

Sydafrika-Kenya med en rosa buss

Sydafrika-Kenya med en rosa buss

12 november 2010 - 10 januari 2011

Det hittills modigaste tilltaget i nervösa Emmans liv, att under två månader åka och bo buss med en massa främlingar på en färd genom åtta afrikanska länder. Närmare bestämt Sydafrika, Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Tanzania och Kenya. Det känns allt annat än torftigt.