Brev nr 1 2018
tisdag 17 april 2018 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr  1 2018Kära vänner! Det var längesedan som jag hörde av mig. Tiden går fort när man har mycket på gång. Ni som har facebok vet en del vad som händer i våra liv.1.       Peter och jag kommer till Sverige till Östra Vingåker den 29 maj  och vi stannar tills den  16

brev nr 4
måndag 4 december 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 4 2017   God Jul och Gott Nytt År Det här blir årets sista brev. Jag skriver redan i början av december så att jag inte ska glömma bort det.Som vanligt är det svårt att få någon julstämning här. Nu börjar värmen komma. I torsdag den 30 november åkte jag till vår större

Hemma igen
onsdag 6 september 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej!Vi har nu varit tillbaka i Oudthoorn i 3 veckor efter en 2 månaders resa till Sverige. Det var kallt att komma tillbaka den 16 augusti. En morgon när vi vaknade var det lätt frost på gräsmattan och väldigt kallt inomhus under de första dagarna ca 14 grader.  Nu har det blivit varmare

Brev nr 2- På väg till Sverige
onsdag 7 juni 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Imorgon bär det av till Sverige igen. Peter följer med denna gången och vi kommer att vara i Sverige fram till den 15 augusti. Vi behöver extra mycket tid i år därför att vi har hyrt ett sommar torp i Östra Vingåker som ligger på gården Barksäter.Vi kommer att flytta in i

Brev nr 1 2017 från Anette och Peter
tisdag 21 mars 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 1 2017  från Anette och Peter Murless                                                              Hej!Här kommer en liten höst hälsning från Oudtshoorn. Det är visserligen fortfarande ganska varmt men helt plötsligt har

Uppe i halvöknen
söndag 29 januari 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det gick bra med vinprovningen på strutsfarmen. Sen var det grillad struts till lunch. Vi fick också en lektion i strutsuppfödning och den som ville fick rida. Därefter besök i stort grottkomplex i Little Karoo som var som de flesta grottor världen över, inte så upphetsande. Men stort, 5

Besök i grotta och strutsfarm
onsdag 28 december 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter en lång och skön natt vaknade jag till en regnig dag. 10° kallare än igår. Vi besökte världens största kalksten grotta.  Där fick vi en timmes guidning. Därefter fortsatte vi till en strutsfarm. Guiden visade oss vita sällsynta strutsar, den afrikanska struten som idag är störst

Till Oudtshoorn
onsdag 28 december 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går lämnade vi Montagu och tog oss till Oudtshoorn. Tre timmar tog bussfärd.  Resan gick över karga berg. Väl framme blev det en snabb incheckning och avsvalkning. Sedan tog vi oss till en buffelsafari för två timmars safari. Vi packade in oss i en safarijeep och en ny guide tog vid. Vi

God Jul och Gott Nytt År 2016/17
söndag 27 november 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I adventstider 2016Brev nr 2 från Anette och Peter Murless                                                              Hej!Detta brev får bli en adventshälsning och en tillönskan om en God Jul och ett Gott Nytt År.Det har varit

Mot strutsarnas land
lördag 12 november 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lör 161112    Sover ut och äter frukost vid nio. Checkar ut 10,30. Siktar mot Oudtshoorn. Hinner inte långt förrän vi åker förbi Daniell Cheetah Breeding Farm vid Krikwood. Vi fick en guidad tur för  80 R per person. Farmen startade 2001 för att föda upp geparder. Idag finns där fler

Ingela Johansson

Sydafrika 2015

Sydafrika 2015

24 oktober 2015 - 12 november 2015

1 februari 2015 - 28 februari 2017

Vi har nu flyttat till Oudtshoorn, Sydafrika i slutet av december 2014 från Tanzania. Härifrån kommer vi att skildra många resor som vi kommer att göra i Sydafrika.

Volontära i SA och träffa gamla vänner

Volontära i SA och träffa gamla vänner

25 oktober 2013 - 31 januari 2014

Vi, Kristofer och Elin har åkt ner till Sydafrika för att volontära med utrotningshotade djur samt hälsa på gamla vänner här, samt i Sydney och Nya Zeeland. Här kan ni följa oss på våra bästa (och sämsta) upplevelser :) We, Kristofer and Elin have left for South Africa to Volontear with endangered animals and visit old friends here, in Sydney and New Zealand. Here you can follow our best (and worst) experiences :)

The last year in Lushoto

The last year in Lushoto

29 september 2013 - 29 september 2014

We are still in lushoto working at Irente Biodiversity Reserv. We have signed another contract for another year until end of July 2014. After this it is retirement an move to South Africa.

Suid-Afrika terugkeer

Suid-Afrika terugkeer

8 december 2012 - 12 januari 2013

Så var det dags igen! Denna gång går äventyret till Sydafrika. Under fem veckor ska vi tillsammans med våra vänner från Australien resa runt i landet. Vi börjar i Kapstaden och åker sedan norrut längs ostkusten, besöker Drakensberg, Johannesburg och Krugerparken. Vi har siktet inställt på en resa bestående av sol, bad, vackra vyer, god mat och gott vin, exotiska djur och en hel del bilåkande  Hoppas du vill följa vår resa! And we are off again. This time to South Africa. During five weeks we are going to travel around the country with our friends from Australia. We start our trip in Cape Town and then go north along the east coast, visit Drakensberg, Johannesburg and Kruger National Park. We look forward to enjoying beaches, great food and wine, great views, exotic animals and of course some hours in the car... Hope you want to follow us!

Sydafrika

Sydafrika