Västra Kapprovinsen

God Jul och Gott Nytt År
tisdag 17 december 2019 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

God Jul och Gott Nytt ÅR!Idag är det första advent och det har varit riktigt varmt under några veckor mellan 25 och 30 grader på sina ställen. Peter är och arbetar med sina bin och han berättade att en dag var det 39.5 grader i lilla Karoo. Han är inte tillbaka ännu och jag undrar hur han

Anette Murless
Usambarabergen i Stilbaai
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Resan har börjat
söndag 8 december 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

HejResan har börjat med 3 dagar i Kapstaden. Alla turistattrationer är avklarade:-) En tidig morgons vandring uppför Table Mountain. Och tur var det för i detta strålande väder blir det hett framåt dagen. Vi valde ändå rätt dag då det är vanligt att berget ligger täckt i moln. Väl

Skilda världar i Kapstaden
onsdag 13 november 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej o hå…här kommer en första liten rapport Efter 20 halvjobbiga timmar så var vi äntligen på plats i Sydafrika och Kapstaden.  50 förväntansfulla turister som ska färdas med dom Rosa Bussarna Bill o Bull. Min buss blir Bull med Bosse som chaffis. Bosse, reseledare och chaufför,

Det blir aldrig som man tänkt sig

Samma dag som vi lämnade Sverige hade jag (Eva-Helen) turen att träffa en pensionerad Handelsbankare som har hus i Kapstaden och jag fick tips på en bra guide som kunde ta oss till vingårdarna, vi skickade iväg ett Whats Up till honom och sa vilka datum vi skulle vara i Kapstaden och vi hade

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i St Helena
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Brev nr 1 2019 Påskhälsningar från Stilbaai
onsdag 17 april 2019 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Tiden går fort och nu firar vi snart påsk. Det var inte länge sedan det var jul.I Stilbaai går vi mot höst och vinter. Helt plötsligt blev det kallt och vinterregnet kom och vi var glada för det. Men det gick från sommar till höst på en vecka. Jag badade i havet i förra

Anette Murless
Usambarabergen i Stilbaai
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa
söndag 24 februari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde

Golf på Pearl Valley - Jack Nicklaus signature golf🏌️‍♀️🏌️‍♂️

Wow, vilken bana!När vi anlände blev vi hämtade med bil och körda till vår golfbil som var förberedd med kylväska med is och vatten😲! Incheckning och sen bollar på driving-rangen snyggt staplade i en pyramid🔺. Greenerna supersnabba och fairway kändes som att gå på en mjuk

Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Vinden vänder, branden sprider sig och vi provar fler viner
torsdag 21 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen ägnade vi åt att promenera runt i Franschoek men även att titta på alla helikoptrar och brandbilar som samlats vid infarten till Franschhoek. Vinden bar vänt i dag och branden har tagit fart igen. Röken gör sikten dimmig och luften rökig. Trist! Franschhoek är en liten stad

Golfrunda nr 6🏌️‍♂️🏌️‍♀️och brand i bergen

I dag var vi inbokade på Boschenmeer GK, en golfklubb som ligger i närheten av Paarl, ca 30 min bilväg från Franschhoek. Vi spelade med ett engelskt par som bor tre månader i ett hus på golfbanan. Upplevelsen var väl sådär... Ingen driving-range bara chip- och putt-område. Banan var hårt

Besök på vingårdar
tisdag 19 februari 2019 - Paarl, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi bokade in oss på Franschhoek Wine Tram, som är en slags ”hop-on-hop-off-tur” runt vingårdar i och omkring Paarl och Franschhoek både med buss och tåg. Det finns 8 olika linjer som kör till 26 olika vingårdar. Eftersom vi inte hade en aning om vilka vingårdar vi ville besöka så