Stellenbosch

Dylan Lewis Sculpture Park
lördag 9 februari 2019 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Dylan Lewis, född 1964 i Sydafrika, skulptör med utställningar i Paris, Sydney, London, Houston, Toronto och San Francisco. 2009 påbörjade han arbetet med att forma en skulpturträdgård utanför Stellenbosch. Under två år förvandlade han 7 ha åkermark till en fantastisk trädgård med

Heldag med vinprovning
onsdag 6 februari 2019 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Runt Stellenbosch finns massor av vingårdar, stora som små. Hur ska man veta vilka som är värda ett besök? Tja... vi bokade en heldagstur med Camino Tours. För ca 1.000kr för oss båda fick vi en intressant dag med en kunnig guide som körde oss till fyra olika vingårdar av olika

Stellenbosch GK
tisdag 5 februari 2019 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Första golfrundan avklarad på anrika Stellenbosch GK. Golfbanan anlades 1904 och är den tredje äldsta golfbanan i Sydafrika. Banan ligger alldeles i utkanten av Stellenbosch så det gick snabbt och lätt att köra dit i morse. Banan är vacker och var du än tittar så ser du antingen den stora

Nu är vi i Stellenbosch!
måndag 4 februari 2019 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter många timmars förseningar, snökaos i München, landade vi på Cape Towns internationella flygplats i förmiddags strax innan kl 11. Därefter var det en sisådär 500 personer före oss i kön till passkontrollen och en lång kö till biluthyrningen. Det gäller att ha tålamod!Nu har vi

Gott Nytt År
måndag 31 december 2018 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det då nyårsafton!Frukosten som serveras på Gest Housen är väldigt bra😊. Först serveras yoghurt, flingor och frukt, sedan får du själv bestämma hur den varma frukosten skall serveras, oftast beställer vi in scrambled egg och rostade mackor. Just idag blev vi serverade den

Stellenbosch och vinprovning
onsdag 26 december 2012 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi körde vidare mot Stellenbosch. På vägen besökte vi några vingårdar men mycket var stängt p g a julhelgen. Stellenbosch var en liten trevlig stad och vi provsmakade många goda viner där.

Gun-Britt Maulin
casamaulin i Rundresa i Sydafrika
Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Spier Vingård Stellenbosch
tisdag 27 februari 2018 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Känns lite svårt att beskriva den lyx vi upplever efter att ha checkat in på Spier Vingård på sluttningarna utanför Stellenbosch då vi på vägen hit bevittnat kåkstädernas dammiga vägar och rostiga plåtskjul. Vid incheckning bjuds vi på ett fruktig torrt vin i foajén som nästan får

Tommy Essenholm
Essenholm i Bila i Sydafrika
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige
I vindistriktets hjärta
måndag 26 december 2016 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det är annandag jul och vi har förflyttat oss tvärs över Sydafrika, från Pilanesburg till Stellenbosch utanför Kapstaden. Det här kallas för wine capital of South Afrika och när man ser sig om förstår man varför. Så långt ögat når böljar sig gröna slätter med vinrankor och längs

Vinprovardag
torsdag 22 december 2016 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Efter en fantastisk frukost begav vi oss av till Eikendals vingård för lite guidning samt provning av 5 av deras viner. Därefter till J. C Le Ruox för provning av 5 mosserande viner. Lagom till luriga kl 11.30 på förmiddagen föreslog Grant att vi skulle stanna på en annan vingård som hade

Avontuur
onsdag 21 december 2016 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vilket ställe! En vingård som även utökat med restaurang av två fantastiska kvinnor. Och vilken mat! I morgon är det två vinprovningar på schemat.  Bäst att äta en fet frukost för att det ska fungera med allt vinskakande.  Nu är klockan 22.30.Dags att sova efter 48 timmars vaka. Mina

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

Sydafrika julen 2018

Sydafrika julen 2018

13 december 2018 - 9 januari 2019

Fam Eriksson från lilla Östhammar ger sig än stora Sydafrika, här kan ni läsa om våra intryck.

Rundresa i Sydafrika

Rundresa i Sydafrika

22 december 2012 - 11 januari 2013

Under nästan 3 veckor reste vi, tillsammans med Annette och Kai, från Cape Town till Port Elisabeth i Sydafrika. Vi spelade golf bl a på Steenberg GK utanför Cape Town, på De Zalze GK och Arabella GK. Vi besökte några olika vingårdar, bl a Rust en Vrede där vi åt en fantastisk oxfile och drack underbart vin därtill. Vi besökte Boulders Beach med alla pingvinerna och Herolds Bay, en strand nedanför Georg. (Vi bodde i Tramonto strax utanför George) Längs Garden Route besökte vi bl a Elefantparken, där vi fick mata elefanter. Hela resan arrangerades av Red Sand i Cape Town. Bilder finns under "2013/Sydafrika 2012-13".

Bila i Sydafrika

Sydafrika jul 2016

Sydafrika jul 2016

6 januari 2016 - 6 januari 2016

27 oktober 2015 - 9 november 2015

Så här långt söderut har vi aldrig varit förut. Där väntar ljusare tider, deras vår och försommar, istället för vår mörka november:) Vi ska till Kapstaden i sydväst och Durban i sydost. Ett besök på Godahoppsudden, pingviner, vindistrikt, Taffelberget och ett dopp i varma Indiska oceanen i öster, är några saker vi hoppas på. Krugerparken ska vi däremot inte till, eftersom den svårligen kan slå våra upplevelser i Masai Mara, Kenya. Det finns gott om nationalparker i Sydafrika, så natur och djur ska vi nog hitta på närmare håll. Många trevliga sydafrikaner ska vi förhoppningsvis få tillfälle att prata med också. Det blir en spännande resa!

Sydafrika 2015

Sydafrika 2015

23 februari 2015 - 15 mars 2015

Tillsammans med 11 kompisar från programmet åker vi på ett tre veckor långt utbyte med ett universitet i Stellenbosch, utanför Kapstaden. Följ gärna mina upplevelser här!

3 februari 2015 - 2 mars 2015

Resan till Sydafrika blir den 3:dje, första resan var med Ann och Micke 2004, 2:a resan till Johannesburg-Durban-Zwaziland var med Nettan och Roland. Nu skall vi åka tillsammans med Ann o. Micke, och med Nettan, Roland, Marianne och Arne de första 4 dagarna i Kapstaden sedan skiljs våra vägar åt och vi åker till Vindistriktet för att kanske senare stråla samman någonstans. Micke och Ann åker hem den 18 febr och då fortsätter Göran och jag upp mot Drakenbergen.

Sydafrika 2014

Sydafrika 2014

27 oktober 2014 - 17 november 2014

Vi börjar med en vecka i Kruger nationalpark, där det är olika safari-turer varje dag. Vecka 2 spenderar vi i Kapstaden där vi bland annat ska dyka med vithajar. Vecka 3 spenderas i Stellenbosch utanför Kapstaden för en vecka med avkoppling och massor med vin!

Delaire Graff Estate, Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
104