Sydamerika

18 - 19 januari 2020
söndag 19 januari 2020 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Lördag 18 – söndag 19Efter 6,5 timmars bussresa och 30 minuter med taxi kom vi fram till vårt hotell vid Copacabanastranden. Älskar när personalen kommer ut till taxin, välkomnar och tar hand om bagaget. Vid incheckningen berättade vi att vårt flyg går först 22.50 imorgon kväll. Vi

Fredag 17 - lördag 18 januari 2020
lördag 18 januari 2020 - São Paulo, Sorocaba, Brasilien

Fredag 17 januari 2020På morgonen – jag vaknade vid 6-tiden – hade vi lämnat havet och det var skog på båda sidorna. Fortfarande många vilda bananträd. Mulet och stundtals regn. Ibland såg vi inte bergstopparna för molnen gick så lågt. Ingen bebyggelse alls. I området efter Curitiba

Måndag 13 - onsdag 15 januari 2020
onsdag 15 januari 2020 - Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasilien

Måndag 13 januari 2020 Alltid spännande att vakna i en ny stad. Dessutom i ett nytt land. Idag skall vi träffa Erics amatörradiokompis Carlos, /CX7CO / SM0KCO) som bor här i Montevideo. Han kom till Sverige 1975, arbetade bland annat på Ericsson och bodde i Sverige i 30 år innan han

10 - 12 januari 2020
måndag 13 januari 2020 - Montevideo, Uruguay

Fredagen den 10 januari 2020 Igår kväll var klockan över midnatt när vi skulle lägga oss. Kollade mobilen och fick se ”10 januari”. Eric, vi har bröllopsdag! Hade inte haft en tanke på detta!! Vad bra att vi skall på tangoshow på kvällen. När vi vaknade kom sms från min kära

Onsdag 8 - torsdag 9 januari 2020

Onsdag 8 – torsdag 9 januari 2020Lite pirrigt var det. Vi skulle umgås en hel dag med ett par vi aldrig träffat förut. Kunde dom engelska eller bara spanska? Sa till Eric att han måste tänka på att översätta åt mig. Vi gick ned till receptionen strax före kl. 10. Nyduschade och

Lördag 4 - måndag 6 januari 2020
måndag 6 januari 2020 - Tres Arroyos, Buenos Aires, Argentina

Lördag 4 – söndag 5 januari 2020Efter regn kommer solsken men oj vad det blåste ute och bara 22 grader varmt. Vilken skillnad mot gårdagens 33. Nu var det redan dags att packa ihop igen. Kl 10 checkade vi ut och fick  ställa in  vårt bagage. Vi fick lov att utnyttja hotellets kafeteria mm

Nyårsdagen - 3 januari 2020
lördag 4 januari 2020 - Las Grutas, Río Negro, Argentina

Nyårsdagen 1 januari 2020Det skulle bli åska och regn på eftermiddagen så vi gick ut redan vid 11-tiden. Stadens gågata är lång och idag var den nästan folktom. Fortsatte på strandpromenaden som är ännu längre. Gick ned till en strand för att känna på vattnet. Svårt att gå ut för

30 - 31 december
onsdag 1 januari 2020 - San Carlos de Bariloche, Río Negro, Argentina

Måndag 30 decemberEfter en god natts sömn och frukost, bestående av nygräddat bröd, dulce de leche, kvittenmarmelad, en pudding som liknade brylépudding, flingor, mjölk, kaffe och te (tillsammans med väldigt många ungdomar), gick vi ut i staden. Vi hade en hel del ärenden att uträtta

Lördag 28/söndag 29 december
måndag 30 december 2019 - San Carlos de Bariloche, Río Negro, Argentina

Lördag 28 decemberSista frukosten på altanen och den fina utsikten. Duschade och samlade ihop våra ägodelar. Tog adjö av de rara flickorna, som skött om oss och åkte iväg till bussterminalen vid 12-tiden. Köpte biljetter till Santiago och när vi kom fram efter två timmar var vi tacksamma

26 - 27 december
lördag 28 december 2019 - Valparaíso, Región de Valparaíso, Chile

26 decemberDet vi kallar Annandag Jul är här, som i praktiskt taget alla länder, en vanlig arbetsdag. Men det verkade som att många var lediga för det var otroligt mycket folk överallt. Vi tog tåget utefter havet till staden Viña del Mar, som i princip växt ihop med Valparaíso. Vilken fin

2019-11 Rio de Janeiro, Brasilien Tredje gången gillt

2019-11 Rio de Janeiro, Brasilien Tredje gången gillt

4 november 2019 - 28 november 2019

Rio för hela slanten

Sydamerika 2019-2020

Sydamerika 2019-2020

3 december 2019 - 20 januari 2020

Bussluffning genom Brasilien, Paraguay, Argentina, Chile och Uruguay. Julen hoppas vi fira i Valparaiso, Chile, och nyår i San Carlos de Bariloche, Argentina. Resplanen är spikad, men det finns plats och tid för avvikelser, speciellt efter nyår. Eftersom december-januari är högsommar i södra Sydamerika är det semestertider med mycket folk i rörelse. Hoppas ni vill följa med på resan!

Norra Brasilien

Norra Brasilien

17 oktober 2019 - 6 november 2019

Vi följer Amazonfloden och djungellivet däromkring.

Kryssning i Karibien

Kryssning i Karibien

26 oktober 2019 - 10 november 2019

Så var det dags för höstsemester lagom när höstrusket kommer. Vi startar i Florida och tar sedan Crown Princess runt i Karibien. Vi kommer stanna till på Bahamas, Saint Thomas, Grenada, Bonaire och Aruba.

Familjesemester i Sydamerika

Familjesemester i Sydamerika

6 maj 2019 - 2 juli 2019

Vi åker till Ecuador, Galapagosöarna och Peru!

Colombia - Minor Field Studies

Colombia - Minor Field Studies

28 januari 2019 - 28 mars 2019

Climate change pose a threat to the sensitive high altitude páramo ecosystems in post-conflict Colombia. An improved understanding of the hydrological processes in the páramos is needed to support decision making processes and guarantee future water quality and quantity in the country. The expected outcome of this study is to apply modern techniques and traditional field work in order to investigate the status of the Colombian páramos and the ways in which these ecosystems are threatened by current and future climate change. Both observed (satellite images and metrological information) and simulated (climate model outputs) data will be used in this study.

Amerika't från nord till syd

Amerika't från nord till syd

10 januari 2019 - 2 april 2019

Halloj kära resedagboken! Tänka sig, jag är tillbaka. Länderna börjar fyllas på men jag har fortsatt mycket kvar. Och efter ett par år på resande fot nu både i nöje och jobb kände jag att jag borde passa på att göra en sista långresa. (Vi kan ju tro att det blir så iallafall). Inget jobb och ingen lägenhet när jag kom hem så tänkte jag lika bra att köra på denna tripp också. Så nu startar jag med ett kort stopp i USA och Fort Lauderdale innan jag åker vidare till Cancun i Mexico. Därefter är pappret blankt för denna resa ska gå i flexibilitetens tecken och bli som det blir. Målet är att lära mig spanska och dansa salsa, i övrigt bara se och upptäcka så mycket som möjligt. Med blandade känslor lämnade jag kära Sverige bakom mig återigen, och det blir aldrig lättare att säga hejdå till nära och kära. Speciellt inte till min älskade mormor som jag inte vet om jag får se vid liv igen. Men jag vet att hon kämpar på så länge hon orkar! Så jag hoppas att de som vill är med och läser om mitt nästa äventyr så ska jag försöka uppdatera så ofta jag hinner!

Chile2019

Chile2019

28 december 2018 - 28 februari 2019

En semesterresa!

Äntligen Sydamerika

Äntligen Sydamerika

16 december 2018 - 30 januari 2019

En rundtur i de södra delarna av Sydamerika.

Livin the dream-på upptäcktsfärd i Latinamerika

Livin the dream-på upptäcktsfärd i Latinamerika