Albuquerque, New Mexico
måndag 21 maj 2007 - Chicago, Illinois, USA

[u]10 maj - Albuquerque[/u] Besöket hos Ahti och hans familj blev en mycket trevlig upplevelse, där jag fick stifta bekanstskap med den unga framgångsrika amerikanska familjen. Ahti är kusin till Anna-Liisa, doktor i teknisk fysik och sysslar med forskning i ett privat företag som delvis har

Spel och dobbel, Hoover och Grand Canyon
söndag 13 maj 2007 - Albuquerque, New Mexico, USA

[b]12 / 5 - Albuquerque[/b] Vistelsen i Los Angeles var mest av social karaktär. Jag träffade avlägsna släktingar och bekanta, som på sitt öppna och gästfria sätt tog hand om mig på bästa sätt. Det blev därför bara ett besök i Universal Studios, som är värt offentlighetens ljus.

Californien - San Francisco, träden och kusten
torsdag 10 maj 2007 - Las Vegas, Las Vegas, Nevada, USA

[b]29 april - San Francisco[/b] Det var soligt men blåste en smula snålt, när jag gav mig ut på stan efter några timmars tupplur. Hade anlänt kl. 6 på morgonen, och det är svårt att sova på planet. Hotellet låg på Market. En ganska stor aveny, som skär tvärs genom stan. Det var gott

Hawaii
onsdag 9 maj 2007 - Las Vegas, Las Vegas, Nevada, USA

[b]9/5 - Las Vegas[/b] Det kändes skönt att komma till Hawaii och för första gången på en dryg månad få äta helt onyttig mat! Att den är det, framgår inte minst av invånarnas kroppshyddor. De har med säkerhet dubbla genomsnittliga kroppsvikten jämfört med både japaner och

Japan - en sammanfattning
måndag 7 maj 2007 - Las Vegas, Las Vegas, Nevada, USA

[b]10 april - Tokyo[/b] Plockade upp två glada och förväntansfulla döttrar (Emma och Anna) på Narita International. Vi löste våra JR Rail Pass, som skulle ge oss nära nog obegränsad tillgång till det japanska järnvägsnätet under vår två veckor långa vistelse i landet. Emma kom

Kina, en sammanfattning
onsdag 18 april 2007 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

[u]18 april - Kobe, Japan[/u] Resan genomfördes i TemaResors regi och marknadsförs som den [i]Stora Kinaresan[/i]. Den kan starkt rekommenderas. Särskilt om man som vi hade turen att få Ann-Sofi Svensson från Uppsala och hennes kinesiske medhjälpare Owen som guider. Dessutom visade sig

Hongkong - tro och mat
tisdag 3 april 2007 - Guilin, Guangxi, Kina

[u]3/4 Guilin[/u] Efter en odramatisk men tröttsam resa anlände jag till Hong Kong. En stad helt i min smak: främmande, annorlunda, variationsrik och hög puls omgiven av höga berg och med pulserande sjötrafik mitt i stan. Gav mig genast ut på stan, och för en gångs skull var det jag som

New Zealand - avslut
onsdag 21 mars 2007 - Hamilton, Waikato, Nya Zeeland

[u]21/3 - Cambridge[/u] Resan över till Nordön blev tämligen odramatisk, även om man kunde märka av sjögången. Den här gången "valde" jag ett annat rederi, som visade sig kosta hälften jämfört med det jag använde när jag reste söderut. Båten var om möjligt ännu skabbigare och

Karaokekungen i Anders on Tour
Glaciers, steamer, shearing, froggies, wahles etc.
onsdag 14 mars 2007 - Auckland, Nya Zeeland

[u]14/3 - Kaikora på Sydön[/u] Glaciärbesöket i Franz Josef "frös inne" om man säger så, p.g.a. regn och dimma. Men jag fick ändå ett par plåtar på en annan som hette Fox, under vägen söderut utmed västkusten. Passerade regnskog och ett par riktigt stora sjöar - storslaget.

Bonneri, skogsbruk och turism
tisdag 6 mars 2007 - Aoraki/Mount Cook, Canterbury, Nya Zeeland

[u]6/3 Franz Josef på Sydöns västkust[/u] Har nu färjat över till Sydön. Det gick snabbt - 3,5 timmar. En gammal skraltig färja från [i]50-talet[/i], så hon hade mina sympatier. Rutten ligger lite risigt, så att om det blåser sydlig kuling från Antarktis kan de inte gå ut p.g.a.