Jorden runt segling

söndag 15 juni 2008 - onsdag 15 maj 2013

Med vår segelbåt har vi tänkt att segla så långt det går och så länge det går. Gillar vi det inte åker vi hem igen, men vi brukar inte vika ner oss. Från Sverige till Kanarieöarna först och då är Victor med. Sen över Atlanten. Genom Panamakanalen. Till Stilla Havet. Nya Zeeland Stilla Havet igen. Asien, Afrika,sladdar över Atlanten igen till Brasilien och Karibien. I Karibien korsar vi vårt eget kölvatten, varvet runt jorden är komplett. Sen Europa och hem. Ungefär

Louisiaderna, PNG
onsdag 24 augusti 2011 - Hummock Island, Papua Nya Guinea

I Louisiaderna lever man ett primitivt liv. Religion och häxkonst betyder mycket. Det som utbildade människor har vetenskapliga förklaringar till söker man orsak hos gudarna istället. Man odlar all sin mat. Vid första anblicken ser det ut som djungel, men det är trädgårdar där allt går

Två dim-dims kommer till Papua Nya Guinea
fredag 12 augusti 2011 - Maumere, Nusa Tenggara Timur, Indonesien

Det känns som en evighet sedan vi lämnade Cairns i Australien för att segla till Loisiaderna, en ögrupp som ligger öster om huvudön Papua Nya Guinea. Överresan var mindre rolig, jag fick urinvägsinfektion redan första dagen. Som tur var har vi antibiotika ombord. Det var dock väldigt

Lämnar snart Australien
måndag 30 maj 2011 - Cairns, Queensland, Australien

Det sista som hände oss i Bowen var att en flock fåglar slog sig ner på båten vid skymning. Minst 500 stycken. Satt tätt, tätt. Vi blev lite uppspelta och tyckte de var så söta. Åhh, vad gulligt de vill ju sova här. Vilka dumjönsar vi är. Varje pippifågel lämnade en bajs som tack för

Förföljd av tre kängurur
onsdag 11 maj 2011 - Bowen, Queensland, Australien

Det är nu två veckor sedan vi lämnade Great Keppel och fortsatte vår segling norrut längs Australiens östkust. Som gräshoppor har vi nästan varje dag hoppat till en ny tuva, alltså ö. Vi gjorde 50 nm upp till Pearl Bay, en lagunliknande ankringsplats med vacker sandstrand och

Äventyret kan börja!
torsdag 28 april 2011 - The Keppels, Queensland, Australien

På påskaftons morgon klockan 04.00 ringde klockan. Förväntasfulla och lite yra klev vi upp och sjöstuvade det sista, fyllde på sista dropparna i vattentanken och kastade sen loss. Försiktigt backade vi ut, satte gasreglaget lite lätt framåt och iväg åkte vi. Vi var tvungna att komma ur