Sydafrika våren 2008

måndag 29 september 2008 - tisdag 28 oktober 2008

Resa till den sydafrikanska våren. Vi hoppas få se många blommor, spännande landskap, valar, smaka gott vin och god mat.

Good bye South Africa!
måndag 27 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Måndag 27 okt Nu är den här, den absolut sista dagen av denna resa. Vi sitter på flygplatsen och har just ätit ett litet mellanmål. Väskorna är polletterade.... och ja, nu blir det inte mer. Att packa var ett svettigt göra. Vi fick låna vågen hos Carmichael och kolla att det inte blev

Bonusutflykt
söndag 26 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 26 okt Från början hade vi nog tänkt oss att använda denna dag till Kapstaden. Men vädret var strålande och det mesta av shoppingen var avklarad så vi beslöt att ta en dag till i NATUREN. Vi åkte till West Coast National Park ca 10 mil norrut. Visserligen är säsongen för

En dag på toppen
lördag 25 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lördag 25 okt Gårdagens kraftiga blåst fortsatte under natten och morgonen i Hout Bay. Vi hade tänkt "bestiga" Taffelberget i dag men det såg till en början lite osäkert ut. Vi åkte över Camps Bay och upp till linbanan och när vi kom dit var det lugnt väder och köerna slingrade redan.

Blommor och babianer
fredag 24 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fredag 24 okt Eftersom vi övernattade i Simon's Town låg vi först i startgroparna bland alla som skulle ut till Cape Point. Vi lagade frukosten själva på enklaste vis och åkte redan strax efter 8 så vi var nästan först här. Vädret var först lite molnigt men det lättade medan vi åkte.

Pingviner
torsdag 23 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Torsdag 23 okt I morse var himlen klarblå när vi intog frukosten på Erica's Guesthouse (se bild). Vi for i lugnt tempo den korta vägen till Stellenbosch och sen ner till Spiers som vi besökt tidigare men som behövde en ytterligare titt för den fina hantverksmarknaden och sin fantasifulla