Färöarna/Island på MC

lördag 8 augusti 2009 - lördag 29 augusti 2009

En resa där Magnus och jag skall ta dagen som den kommer. Två motorcyklar två förare som vill uppleva så mycket som möjligt av Färöarna (två dagar) och Island 14 dagar. Färja, Norröna, avgår från Hanstholm till Torshavn den 8e augusti. Vi kommer fram till Färöarna klockan 23.30 den 9e. Sedan blir det två dagar på Färöarna innan färjan återkommer från Danmark för att ta oss vidare till nordöstra Island. Vad som sedan händer i detalj på Island vet jag inte men tanken är att vi skall passera genom Islands inland via den gamla färdvägen Sprengisandur . Besöka de termiska områdena uppe i norr (runt Myvatn) samt också hinna med en tur till den sedan länge inaktiva vulkanen Askja och där bada i kratern. Boende lär bli på vandrarhem, "bo på lantgård" och enklare hotell. Men för säkerhets skull tar vi med tältet också. Redan nu kan jag tala om att jag är mycket nervös. Magnus har kört MC utan uppehåll i nästan 40 år (och 3000 mil sommaren 08) själv har jag vilat mig i form lika länge men har sedan våren 08 rullat 1 800 mil. Det innebär att han har koll på den tekniska utrustningen (läs regnskydd och packning) medan jag befinner mig på experimentstadiet. Fast Island är ett ju cviliserat så tillvida att det finns möjlighet att komplettera det som saknas.

tvätt och koll
söndag 30 augusti 2009 - Färjestaden, Kalmar län, Sverige

Hemma - dags att landa! tre tvättmaskiner (det var en speciell doft i klädsäcken - men jag tror att det beror på allt svavel i vattnet vi tvätat oss i) [b]MC skick efter:[/b]- Styrlagret är slut - Smygpunka fram - Sadelväskan med bränt hål - En dragfjäderhållare har gått av -

Ankomst Esbjerg 18
lördag 29 augusti 2009 - Färjestaden, Kalmar län, Sverige

[b]TV-utbudet [/b]på Norröna hytt 5104: BBC news TV4 (Sverige) Cartoon Network NRK1 Annan tecknad kanal INFO-kanal med hissmusik Jag insåg att jag har anlag för meditation. Horisontalläge och titta upp i en överslaf går bra (och det även nykter) Magnus däremot hade mer problem och hans

Hemresa
torsdag 27 augusti 2009 - Färjestaden, Kalmar län, Sverige

Det var en hemsk resa från Esjbjerg över en mindre bergkam ner till färjan. Dimma och småregn. Jag såg inget och var tvungern att ett par gånger stanna och torka glasögon och visir. Surrade MC'n noga eftersom man lovat styv Kuling från nordväst som följeslagare. Träffade bekanta - bla

Karahnjukar
onsdag 26 augusti 2009 - City Center, Akureyri, Norðurland eystra, Island

Dagen startade med en märklig frukost i och med att Sigga med man satte sig mitt emot Magnus och mig (bara det att duka på samma sida bordet!) och tittade på medan vi åt. Till viss del pratade de men mest tittade de. Hur som helst Magnus fångade upp värdens hobby (Bilar - framförallt

Askja
tisdag 25 augusti 2009 - Mývatn, Island

Frukost hos Sigga. Träffade en man som siktade på att bli första ensamseglaren att segla runt polcirkeln. Men han fegade såptillvida att han tillåter sig att dela upp resan på flera år. Detta var andra etappen (från Grönland till Keflavik?). Nästa år skall han segla norr om Ryssland om