Västafrika -09

fredag 30 oktober 2009 - lördag 19 december 2009

Nu drar det ihop sig för en ny Rosa buss-resa, denna gång till västafrika. Registrera din e-post så får du meddelande när jag har uppdaterat något. Här är "bussarnas" beskrivning av resan: Vecka 1 Vi tar oss via Etiopiens huvudstad Addis Abeba till det lilla landet Togo (som bara är sex mil brett). Här stannar vi till i huvudstaden Lomé innan vi tar oss österut och kommer in i voodoolandet Benin för lite sol och bad i Grand Popo. Efter det väntar ett besök till Västafrikas Venedig, Ganvie, där vi kan shoppa souvenirer innan vi tar oss tillbaka till Togo och Lomé och därifrån vidare till Ghana. Vecka 2 Nästa stopp på resan blir Accra. Denna stad är känd för sina färggrant klädda människor och nattlivet här ska vara något alldeles extra. Det är dags för lite avkoppling och vi tar oss till staden Cape Coast för några dagars strandslappande. De som vill röra på sig och inte är höjdrädda kan göra ett besök i Kakums nationalpark och klättra på hängbroar mellan trädtopparna. Vi drar vidare mot Kumasi, huvudstad i den en gång så stora Ashantikulturen. Vecka 3 När vi passerar landsgränsen till Burkina Faso kommer vi ganska snart till de riktigt fattiga områdena av Afrika och huvudstaden Ouagadougou blir vårt nästa mål. Passa på att ta en svalkande öl på någon av de lokala pubarna, lyssna på fantastisk livemusik eller besök lokala marknader innan vi drar vidare till Dogon Country. Här övernattar vi och får lyssna till lokalbefolkningens historia. Det blir ett mycket enkelt boende den natten, men en upplevelse för livet. Vi åker vidare till Mopti där vi går ombord på pinassen (lokalbåt) som på Nigerfloden under två dygn ska ta oss till den ensliga staden Timbuktu. Vecka 4 I Timbuktu hoppar vi på kameler och rider ut i Saharaöknen till en Tuaregcamp där vi övernattar med endast himlen som tak. Tuaregerna är nomadfolket som än idag fraktar salt på sina kameler djupt från Saharas inre till Timbuktu. Vi drar vidare till Djenne, där vi kan besöka världens största lermoské, och därefter tar vi oss till Bamako för ett besök på den kaotiska men spännande jättemarknaden mitt i staden. Vecka 5 Nästa stopp på resan blir huvudstaden i Senegal, Dakar. Från Dakar finns det möjlighet att ta en tur ut till Rosa sjön eller till slavön Gorée. Rosa sjön kallas också för Salta sjön eftersom den har en salthalt på över 300 gram salt per liter vatten. Det finns möjlighet att besöka sjöns omgivningar och de som vill kan passa på att bada. Tänk på att ni kommer flyta omkring på vattnet tack vare den höga salthalten. Vi lämnar Dakar för ett stopp i färgstarka Saint-Louis där vi badar i Atlanten. Vecka 6 Vi fortsätter vidare mot Mauretanien och korsar Saharaöknen på vår väg mot den kaotiska mauretanska huvudstaden Nouakchott. Här får vi uppleva kulturkrocken mellan det arabiska och det afrikanska innan vi åker in i Marocko. Resan går nu vidare norrut och till natten blir det bushcamping, kanske på kanten av klipporna ner mot Atlanten där vi kan somna till vågornas brus. Vi fortsätter nu till Dakhla där vi övernattar på hotell i staden. I Dakhla finns det möjlighet att hyra jetski, köra fyrhjuling eller bege sig ut på fisketurer. Vecka 7 Världsarvsstaden Essaouira lockar oss vidare och här finns tillfälle för bad och surfing innan vi kör vidare till den mytomspunna Marrakech. Vi möts av en stad som inte förändrats mycket på många hundra år. Trånga gränder mynnar ut i livliga torg med starka färger, härliga dofter och försäljarnas lockrop. Vi kommer att bo precis bredvid det myllrande torget Djema el Fna, där vi kan fynda på basaren och kolla in dansande kobror. Här kan ni passa på att handla souvenirer inför hemresan. De som vill tvätta av sig resdammet kan besöka ett traditionellt hamman (badhus) som är populärt i området. Vårt äventyr börjar närma sig sitt slut och vi tar oss till Marockos största stad, klassiska Casablanca. Staden är en härlig blandning av västerländskt och österländskt och blir en perfekt avslutning på vår resa.

Konstiga saker...
söndag 6 december 2009 - Nouakchott, Mauretanien

Alla som har varit i Nouakchott räcker upp en hand! Ingen? Okej, då kan jag upplysa om att det är huvudstaden i Mauretanien, ett av världens mest glesbefolkade länder. 3,5 miljoner inv. på en yta fyra gånger större än sveriges. Men gott om sand finns det! Vi är i den västra utkanten av

Modem...
måndag 30 november 2009 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Idag blir det inget långt inlägg, det här internetstället har modem - i en huvudstad! Dessutom sitter inte tangenterna som de ska så man får chansa. Bilder försökte jag lägga upp härom dagen men efter en och en halv timmes jobb kom det ett meddelande på franska och så kom jag inte

Det sa pang!
tisdag 24 november 2009 - Bamako, Bamako District, Mali

Vi ar vilse i den kolsvarta natten i Mali. Efter gransen fran Burkina Faso skulle det vara ca 5 mil till vårt natthärbärge och vi skulle hinna fram innan mörkret kom. Vår inhyrda guide, en afrikan som har varit tolk/guide åt bussarna tidigare och som borde hitta, visade vänster i den forra

Det sa pang!
tisdag 24 november 2009 - Bamako, Bamako District, Mali

Damm!
söndag 15 november 2009 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Kvicksilvret narmar sig 40-gradersstrecket, den röda sanden som tränger in överallt smetar sig fast pa våra, av solkräm och gårdagens myggolja, klibbiga kroppar. Svetten som rinner skapar vackra ränder på armar och ben och det knastrar mellan tänderna. Några av oss spelar plump med en