2010-03-21
tisdag 23 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

Kl. 19.15 i går kväll hämtade Buba oss och vi åkte till CJ:s compound i Kanafing. Vi satte oss i vardagsrummet och pratade. Efter en stund kom hustrun med grönsaker och Chicken Yassa med coscous. Det smakade precis lika gott som förr. Vi kom överens om att nästa gång vi kommer till

2010-03-22
tisdag 23 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

I dag måndag har det sett ut som om hösten är på väg. Två stora grenar hade blåst ner från en av palmerna utanför lägenheten. Fortfarande molnigt och betydligt svalare än tidigare. Vi packade, tog adjö av städaren m.fl. och tog lunch på restaurangen. Strax före kl. 14 kom Buba och

2010-03-23
tisdag 23 mars 2010 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Hemma igen och här ser det nästan ut som när vi åkte för tre veckor sedan. Bara lite mindre snö och några grader varmare. Det har varit en härlig och avkopplande semester. Vi har varit med om mycket och mött många intressanta människor. Som ni säkert har förstått, tycker vi mycket

2010-03-19
lördag 20 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

Kl. 08.15 hämtade Linda oss för ett besök vid hennes bygge. Grundstenarna var på plats och gjutning av ett varv med armeringsjärn var nästan färdigt. Grunden höll på att fyllas och nästa steg är att börja mura upp väggarna. Allt görs med handkraft. Fyllning av grunden görs t.ex. med

2010-03-20
lördag 20 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

Hem till Buba kl. 09.30. På vägen köpte vi 3 st. papayaplantor för 40 dalasi/st. Vi köpte också en säck ris till familjen som present från Gunilla och Per. Papayaplantorna planterades. De kommer att ge frukt om ca 3 månader och fortsätter sedan att göra det i 3 år, då det är dags att

2010-03-18
torsdag 18 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

Efter middagen och ett par partier Yatzi satte vi oss på terrassen och njöt av värmen + 28 grader. Nattvakten kom och pratade en stund och berättade om sin familj, 1 hustru och 10 barn + några barnbarn. Kl 04.05 vaknade jag och tittade på termometern. Fortfarande +28 grader ute. I morse

2010-03-17
onsdag 17 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

Dagens ena noterbara händelse var att värmerekordet slogs. Drygt + 37 grader i skuggan utanför lägenheten och man kan då tänka sig vad det var under promenaden på stranden. Den andra händelsen var att Buba kom kvart över 4 och sa att bilen gått sönder 500 m från hotellet. Någon slags

2010-03-15
onsdag 17 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

I dag blev resan av till Fatou vid Lamin Lodge även om vi kom iväg 1 timma senare än planerat. Buba ringde strax före kl. 10 och sa att det var problem med glödstiften till motorn. Sedan ringde han igen och talade om att han blivit försenad p.g.a. att trafiken stoppats för att presidenten

2010-03-16
onsdag 17 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

På förmiddagen gjorde vi ett mycket intressant besök hos Geoff Hunwick som sedan 2001 driver Gambias enda hem för utvecklingsstörda och funktionshindrade barn mellan 5 och 15 år, Hart House - Home for Children with Learning Difficulties. Barnen, ca 20 stycken, bor där i veckorna och får

2010-03-14
söndag 14 mars 2010 - Serrekunda, Gambia

När vi ätit frukost, såg vi att ett antal asgamar gjorde detsamma på stranden utanför hotellet. De kalasade på ett dött får. Kl. 10 hade vi bestämt med Buba att göra vårt traditionella besök hos Fatou Sanyang i hennes butik vid Lamin Lodge. Som tur var kollade Buba en extra gång med