IFYE i Tasmanien

torsdag 25 mars 2010 - tisdag 29 juni 2010

Jag ska åka som IFYE till Tasmanien, Australien. Det står för International 4H(Farm) Youth Exchange och är ett internationellt utbyte inom 4H, Young Farmers och Rural Youth. Under tre månader kommer jag bo hos värdfamiljer som tar emot mig som gäst/"familjemedlem" under någon vecka var. På så sätt kommer jag att få ta del av landet på ett sätt som man inte får som vanlig turist. Jag ska avsluta min resa med ett besök i Sydney.

Sydney!
tisdag 29 juni 2010 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Jag kom fram sent på kvällen i söndags. Tog en gratisbuss från flygplatsen till Sydney Central. Därifrån var det bara ca 10 minuters promenad till Maze Backpackershostel. Oj vilken skillnad det är mellan Sydney och Tassie! Efter att ha levt i tre månader i en stat där man knappt bygger på

NinaAlden i IFYE i Tasmanien
Sista veckan i underbara Tassie!

Hej! Nu har sista veckan passerat, och vilken vecka det har varit! Jag började med Libby hos Rin och Kaysie i Scottsdale. När vi kom dit från campingen i måndags var det bara att slänga in en tvätt, ta en dusch och skynda till Dorset RYC möte. Efter en liten sovmorgon på tisdagen kom två

NinaAlden i IFYE i Tasmanien
Vinter och camping är en kall men trevlig kombination!
måndag 14 juni 2010 - Scottsdale, Tasmanien, Australien

Hejsan! Veckan hos Perry och Heidi har varit helt fantastisk! Allmänt avslappnad och trevlig med några utflykter och mest umgänge. Vi började veckan med en till busstur, denna gången lite mindre men lika trevlig. Tillsammans med 4 RY medlemmar åkte jag, Dawn, Libby, Adrian och Anders på en

Agfesdinner och vackra naturresarvat
söndag 6 juni 2010 - Deloraine, Tasmanien, Australien

Halloj! Förra helgen var ytterligare en oförglömlig helg på Quercus! På lördagen var det först lite städning och rensning efter Agfest. Sen var det till å piffa till sig ordentligt inför en finmiddag med alla som hjälpt till under Agfest. Matsalen hade blivit uppdukad med linnedukar,

NinaAlden i IFYE i Tasmanien
Tillbaka dar det hela borjade!
fredag 28 maj 2010 - Margate, Tasmanien, Australien

Hej igen! Jag tar vid dar jag slutade forra gangen. Jag lamnade Noel och hans familj pa fredagden for att aka norrut till ett till RY State Council Meeting. Det var kort men effektivt och en hel del planerande blev gjort, det ar nu nar Agfest ar over som det borjar. Jag spenderade natten