Spiken fortfarande
fredag 20 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Idag skiner solen men det blåser en frisk vind från sydväst, så vi beslutar att stanna kvar. Går en promenad till Läckö slott via en mindre väg, ca 3 km. Tar en fika i stallet efter en rundtur kring slottet. Anders och Evy.

Spiken
torsdag 19 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Lämnar Sjötorp vid 11,30 tiden och slussar ut i Vänern. Vädret är mulet, vinden sydväst 5 m/sek. Tänker gå till Mariestad, men väl där beslutar vi gå förbi och sätter kurs på Spiken istället. Efter 5 tim på Vänern styr vi in vid Läckö och in till Spiken. Får en bra plats och

Sjötorp
onsdag 18 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Martina Eddie och Jonna mönstrar av här i Töreboda, för att göra ett besök på Skara sommarland, vi lämnar sedan bryggan. Solen skiner och det blir en varm och härlig sensommardag på Göta Kanal. Slussningen flyter perfekt, så vi går vidare ända till Sjötorp. Där dyker vår vän Sture

Töreboda
tisdag 17 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Efter morgonbestyr slussar vi upp och nu har vi kommit till den högsta punkten i kanalsystemet, 91,5 m ö h. Sedan börjar en vacker resa genom en slingrande farled och ut över sjön Viken. Vädret är lite blåsigt och mulet men behagligt. När vi passerat sjön och Tåtorps sluss har vi nog den

Forsvik
måndag 16 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

I Karlsborg inväntar vi besök av Annika, Martina och barnbarnen. När dessa ungdomar kommer i närheten av vatten, ja då är det bad som gäller. Idag känns vädret lite höstligt så fort vi kom över till Västergötland. Annika och Agnes och Ella var här bara under dagen så när dom åkt

Karlsborg
söndag 15 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Börjar dagen med att gå på nostalgimuseum i Motala. 9,30 kastar vi loss och styr ut över Vättern, den första 1,5 tim var behaglig men reserande 1,5 tim blev sjön mer grov, så det var bara att hålla sig i. Var framme i Karlsborg 12,30 och lade till i gästhamnen vid landsvägsbron. Vädret

Motala
lördag 14 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Startar vid 9 tiden och styr färden över sjön Boren, före oss ligger Aili i lite grådis. Kommer fram till Borenshults 5 slussar. Härefter följer en mycket lummig del av kanalen och närmare Motala ligger det många fina hus som kantar kanalen. Kommer igenom alla broar och till sist slussen

Borensberg
fredag 13 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Efter att ha slussat upp resten av slussarna i Berg får vi vänta på 2 passagerarbåtar som skall passera, sedan 2 slussar i Heda. Här börjar sedan färden genom Långkanalen och den var långsam. Vi körde snart ikapp Juno som bara går i 2 knop genom kanalen. Det var trångt så det var bara

Berg
torsdag 12 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Kommer igenom sluss, landsväg och järnvägsbro vid 9,30 tiden, har sällskap med en norrman därefter kommer vi ut i sjön Roxen som följs av slussarna i Berg. Sjön är spegelblank, inte en krusning, det är glest bebyggt runt sjön men ett och annat kyrktorn sticker upp och en slottsruin,

Norsholm
onsdag 11 augusti 2010 - Lidköping N, Västra Götalands län, Sverige

Idag skiner solen och vi kastar loss kl 9, börjar vår kanalresa för dagen. Vi börjar med en bro därefter följer 10 slussar och ett flertal broar innan vi kommer fram till Norsholm, där vi stannar för dagen. Det blir grillning vid kanalbanken medan solen ännu skiner, därefter sightseeing i