Grand Tour 2010

lördag 22 maj 2010 - torsdag 2 september 2010

Vi kommer att segla med Nova nr 436 "Sjöbris" mot norska västkusten via S Skåne och S Lista. "Vi" är Inga och Egil och varken mål, avseglingsdatum eller hemkomstdatum är huggna i sten, utan får modifieras mht omständigheterna.

Åter på hemmaplan
söndag 8 augusti 2010 - Norrköping Ö, Östergötlands län, Sverige

Så har vi landat även efter den här trippen. Vi anlöpte Snedskär i torsdags eftermiddag i strålande väder efter en fin segling ut ur Slätbaken. När vi skulle förtöja upptäckte vi att någon knyckt våra akterlinor med ryckdämpare, trist. Under fredagen städade vi ur båten och njöt

Långedrag till Mariestad
fredag 30 juli 2010 - Mariestad, Västra Götalands län, Sverige

O´hoy! Göta älv och Trolhätte kanal avverkades i god ordning och hyggligt väder, men ett ryggskott som varit elakt till och ifrån djävlades litet mer för att i Dahlbergs å gästhamn nästan sänka mig helt. Att sen himlens portar stod som öppna, problem med segelsättning och litet till,

Farväl Västerhav!
måndag 26 juli 2010 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Nu har vi, efter lång tystnad på denna kanalen, dels återvänt till Stavern, dels återvänt till Sverige och till slut även nått Göteborg och i morgon knallar vi upp i Göta älv och påbörjar sötvattenepisoden av vår Odyssée. I Stavern hjälpte vi sonen med renoveringen av ett

Återtåg efter avbrutet
söndag 11 juli 2010 - Risør, Aust-Agder fylke, Norge

Hallå alla seglarvänner (och andra)! Lustigt att det skulle bli härifrån Risör två inlägg i rad skulle komma. Risörs Seilarförenings anläggning påminner inte så litet om Snedskär men har inga heltidsplatser. Vi har återkommit hit efter att ha seglat och motorerat Sörlandet ner och

Fastblåst vid kaj
lördag 12 juni 2010 - Varberg, Hallands län, Sverige

Från igår kväll så jazzade vinden upp och sen midnatt har det varit kulingstyrkor mer eller mindre kontinuerligt. Regnskurar har hängt med i den friska vinden, men idag har det varit mer uppehåll än nederbörd. Sjö och dyning lär inte lägga sig förrän tidigast i morgon eftermiddag