Håskö

Lämnar Håskö mitt på dan. Går ut för motor och sätter snart spinnaker och länsar in mot Arkösund och Snedskär i god fart. Kunde äta lunch vid sittbrunnsbordet och var framme vid hemmahamnen vid 14.00-tiden. Packade och gjorde iordning båten under några timmar och lastade in div.prylar

Visby
måndag 28 juni 2010 - Visby, Gotlands län, Sverige

Går upp tidigt och lämmnar hamnen 7.30. Får en jättefin överfart i frisk sydlig bris och har en medelfart på 6 knop. Passerar fyren vid Häradsskär vid 16-tiden och är i Fyrudden och tankar vatten och diesel en timma senare. Går sedan till fladen på Håskös ostsida och lägger oss vid en

Klintehamn
söndag 27 juni 2010 - Klintehamn, Gotlands län, Sverige

Tar turbåten till Stora Karlsö 9.30. Får en fin överfart på ett vågfritt hav, strålande sommarväder och varmt. Går på guidad tur och får lära oss allt om djur och växtliv på ön. Äter en god fisklunch på ön och är tillbaka till Klintehamn 15.30. Sätter segel och får fin sydlig

Rundar Hoburgen
lördag 26 juni 2010 - Burgsvik, Gotlands län, Sverige

Den 25:e Midsommarafton rundade vi Hoburgen i lätta vindar och i ett härligt sommarväder.Seglatsen gick till Burgsvik där vi firade midsommar med Senestads som bilat ned från Visby. Vi grillade på bryggan och åt, drack och hade det trevligt fram mot småtimmarna i sittbrunnen. Idag lämnade

Närshamn
torsdag 24 juni 2010 - När, Gotlands län, Sverige

Vi ligger nu i Närshamn efter en skön seglats från Herrvik. Här ligger ett par fiskebåtar som slutat sin verksamhet och vi som enda fritidsbåt. Nyligen har vi tagit en cykeltur till När och handlat på ICAbutiken och hämtat ut pengar tii hamnavgiften på Närs sparbank.Vår diesel börjar

Herrvik
torsdag 24 juni 2010 - Ljugarn, Gotlands län, Sverige

Igår fick vi en fin tur i strålande sol och vi hade 5 m/s i undanvind.Passerade Slite och Botvaldevik och gick in till Herrvik. Fin skyddad hamn med en dyr hamnkrog men just inget mer.I dag skiner solen igen och vi får samma fina undanvind. Vinden håller sig imorgon också och sen kommer den

Sol och sommar
onsdag 23 juni 2010 - Valleviken, Gotlands län, Sverige

Nu är det morgon och solen skiner och det är redan 16 grader varmt!Vi ligger i hamnen i Valleviken efter att igår gått från Fårösund. seglade förbi ett rev fullt med sälar, häftigt! Vi är enda semesterseglare här i hamnen. Igår kväll var vi påhamnkrogen och åt en utsökt fisk och

Gotska Sandön
måndag 21 juni 2010 - Fårösund, Gotlands län, Sverige

Idag gick vi till Gotska Sandön. Tyvärr motvind så vi gick för motor och var dår 14.00 jag rodde iland och landsteg på ön efter att vi ankrat i lä av ön. seglade tillbaka i frisk vind till Fårösunds Marina och kom hit 20.00. Gick på byn och sökte matställe men ack nej,stället var en

Lauterhorn
söndag 20 juni 2010 - Fårösund, Gotlands län, Sverige

Idag har vi gått från Visby i frisk SV vind soligt men lite kallt och en del svarta moln som skymde solen då och då men konstigt nog inget regn.När vi närmade oss Lauterhorn på Fårö friskade det i till 12 m/s men hamnen är skyddad så angöringen gick bra.Tappade visserligen en fendert

Visby
lördag 19 juni 2010 - Norrköping, Östergötlands län, Sverige

Igår den 18 juni gick vi från Snedskär, Arkösund vi 14.00-tiden och hade regn och motvind och gick för motor till Stugviken, Kryssarklubbens hamn vid stora Ålö. Regnet upphörde och vi fick en fin kväll med god mat och solnedgång och vacker regnbåge. Idag den 19 juni har vi gått till