Peking i oktober

tisdag 5 oktober 2010 - tisdag 29 mars 2011

Jag anlande till Peking tidigt pa morgonen for ca 1 vecka sedan, aningen forvirrad och omtocknad av att se kinesiska tecken overallt. Forsta dagen gjorde jag ett forsok att aka tunnelbana men pa vag ned i trapporna vande jag och bestamde mig for att ta en taxi istallet da jag inte kunde se nagon tunnelbanekarta med vasterlandskt alfabet..vilket visade sig finnas nar man kom langre ned i biljetthallen. Att aka t-bana i Peking kostar 2 kr for en enkelbiljett. Peking var en positiv overraskning och visade sig vara en fantastisk storstad med en blandning av gammalt och nytt, kultur och historia och mycket bra och billig shopping som jag tyvarr pga min backpackerbudget var tvungen att avsta ifran. Det var svensk sommarvarme i Peking pa dagarna och temperaturen gick upp till over 20 grader. Pa morgnar och kvallar sjonk temperaturen lite men det var anda relativt milt. Peking har bevarat nagra av de gamla bostadsomradena, hutongerna som ar valdigt trevliga att strosa runt i.

Två veckor på Gili Meno
onsdag 30 mars 2011 - Singapore, Singapore

Gili Meno är den minsta av Gili-öarna och har en bofast befolkning på ca 400 personer. Under högsäsong kan det vara svårt att hitta boende då det snabbt blir fullbokat. Som på de övriga Gili-öarna finns här inga bilar eller motorcyklar och inga asfalterade vägar. De transportmedel som

Lombok och Gili-öarna
tisdag 29 mars 2011 - Singapore, Singapore

Efter den 3 dagar långa vistelsen i Ubud, åkte jag och Alex vidare med den långsamma båten till närliggande ön Lombok. Planen var att stanna där ett par dagar för att sedan åka vidare till Gili öarna. Skyttelbussen från Ubud till Padangbai gick vid 7-tiden på morgonen och vi var inte

Tempelboende på Bali
onsdag 16 mars 2011 - Bali, Indonesien

När jag planerade min Indonesienvistelse var min intention att under alla omständigheter undvika Balis Kuta beach, som inte är mycket mer än en smutsig och exploaterad strand med en massa shopping och enträgna försäljare. Men jag hittade ett bra boende på Sayang Maha Mertha hotel som låg

Katherine Gorge, Nitmiluk national park och Darwin
tisdag 15 mars 2011 - Darwin, Northern Territory, Australien

Greyhounds nattbuss mot Darwin avgick från Alice Springs vid 7-tiden på kvällen. Jag hade bestämt mig för att inte flyga direkt till Darwin av 2 skäl, dels pga cyklonen som drabbat staden veckan innan och dels pga jag ville se lite mer av Norra territoriet och hoppades även få se lite

Katherine Gorge, Nitmiluk national park och Darwin
tisdag 15 mars 2011 - Darwin, Northern Territory, Australien