Cykel äventyr i Nya Zeeland

onsdag 20 oktober 2010 - tisdag 14 december 2010

Anderljungs, Frida och Rikard flyger till Christchurch i Nya Zeeland. Där börjar de sin cykeltur runt Nya Zeeland. Resenärerna hoppas på fint cykelväder, vackra berg, vita stränder och mycket omelett. Nu är dom i full gång med att packa inför morgondagen. Imorgon börjar det!

Banks peninsula circuit
söndag 12 december 2010 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Vägen Akaroa tillbaka till christchurch började med en klättring 630 meter på 6 km. 4 km av dessa var jämnbranta och brantare än resten. Svetten rinner, det svider i ögonen så att det knappt går att hålla dom öppna. Reflexmässigt  försöker jag lägga i en lägre växel, det finns

Pigeon bay
torsdag 9 december 2010 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

I morse cyklade vi från hostellet ut från christchurch vid förorten Somner blev vi lite osäkra på vägen och frågar en annan cyklist om råd. Han undrar vad vi är förena och om vi har tid att få vägförklaringen över en kopp kaffe. Vi stannar vid Jims favoritställe och dircker espresso

Tillbaka i christchurch
onsdag 8 december 2010 - Picton, Marlborough, Nya Zeeland

Efter en bussresa är vi tillbaka där vi började. På jailhouse i christchurch, det var riktigt smidigt, vi hittade allt vi behöver för vår "sista" prövning, Banks , på vägen till jailhouse. Ett par 7-14 % klättringar 4-500 höjdmeter på grusväg utlovas. Planen är att bara ta med det

Abel Tasman National Park - Pelarous Bridge -Cowshed - Picton
tisdag 7 december 2010 - Picton, Marlborough, Nya Zeeland

Vi cyklar iväg från abel tasman parken vid 10 tiden, en lång dag väntar oss. 3 st 400m klättringar och 125 km. I Nelson äter vi sen lunch på konstmuseumet och ringr och bokar in oss på campingen det står i doc foldern att detta ska göras. Det är bäst om ni kommer före 1930 säger

Vilodag i Abel Tasman National Park
lördag 4 december 2010 - Abel Tasman National Park, Tasman, Nya Zeeland

Vilodag Abel Tasman National Park Efter en stadig grötfrukost vandrar vi iväg på vandringsleden efter kusten. Det är en stig/led som är uthuggen ur det branta stup som regnskogen växer på ner mot havet. Det känns lite udda att inte kunna vandra fritt som i fjällen. Men utan leden skulle