MFS i Burkina Faso

fredag 5 november 2010 - onsdag 5 januari 2011

Under två månader ska jag vara ute i fält och studera sårbarhet och resiliens ur ett klimatperspektiv. MFS står för Minor Field Study och är ett SIDA-finansierat stipendium som gör detta äventyr möjligt. Studien ska resultera i en magisteruppsats vid Institutionen För Globala Studier vid Göteborgs Universitet. Min handledare har viskat i mitt öra att lokala organisationer och ett större SIDA-projekt också kommer att invänta mina data och resultat med spänning och förväntan!

Lärdomar, död och party hos Kungen
tisdag 11 januari 2011 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

I natt när jag och Jonna promenerade hemgenom mörka kvarter från avskedsmiddagen med Marie och Janne så hörde vi plötsligt svängig rock n’roll någonstans ifrån. Vi kom inte på någon bra anledning att inte kolla upp det, och det var så vi hamnade på Moro Nabans (Mossikungens) firande

Senast aktiv - från Ouagadougou, Centre, Burkina Faso
Tid att bygga hus åt Jesus och överleva nyåret.
onsdag 29 december 2010 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

I morse möttes jag av tredje generationen geckos som pilade runt i badrummet. De var hemskt gulliga då deras sugkoppar på fötterna uppenbarligen inte var utvecklade nog att hålla fast dem på kaklet utan lät dem långsamt glida mot golvet. Efter att ha fångat den första lilla geckon under

Julrusch, typ.
tisdag 21 december 2010 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Hej kära läsare och julfirare. Jag kan absolut undvara snö och julgranar ett tag till och nöjer mig med krokodiler, poolhäng, dansföreställningar under stjärnhimlen, crépes till frukost och grillat till middag osv. Lite jobbigt är det också ibland eftersom jag är sjuk för femte gången

Adventsattacken från Sahara
söndag 5 december 2010 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Harmattan rullar in över Västafrika och blir mer påtaglig varje dag. Istället för den snö som verkar ha bäddat in halva Europa bjuds man på den här sidan Sahara på en kylig sand- och dammattack från öknen. Burkinaberna tar på sig dunjacka och sätter mössa och vantar på barnen när

Senast aktiv - från Ouagadougou, Centre, Burkina Faso
Skaffa skägg och offra en killing under heliga trädet
söndag 28 november 2010 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Det hände något märkligt där jag och Akanni satt under det heliga trädet på torsdagen. Först kom det sex personer och satte sig intill oss. De var inte från Bonogo utan från en by någon mil härifrån så intervjun blev ganska kort. De la ett knippe hönor - bundna i fötterna men levande