Rune och Anki i Tanzania

fredag 8 oktober 2010 - tisdag 31 juli 2012

Vi arbetar med utbildning inom TEE-programmet i den Lutherska kyrkan i södra Tanzania. TEE är en församlingsbaserad bibelskola och ledarutbildning med målsättning att utrusta, skickliggöra och stärka befintliga och nya ledare inom de starkt växande kyrkorna i t.ex. Afrika. TEE finns även i andra delar av världen.

Revolutionerande pedagogik
tisdag 4 oktober 2011 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Det har gått två månader sedan vi skrev senast i resdagboken och det börjar kännas som att nu är det dags att skriva lite till. Just nu är vi i Sverige för några veckors semester, så detta får bli en liten tillbakablick på månaderna som varit. TEE - Revolutionerande pedagogik En av

Lite reflektioner
fredag 5 augusti 2011 - Iringa, Njombe Mjini, Tanzania

Det har inte blivit skrivet något i resdagboken nu ett tag, så ett litet nytt inlägg är på sin plats. Håll till godo med lite reflektioner från denna kontinent. En man i en sopcontainer Det skulle kunna vara titeln på en sång men är en tragisk verklighet för många. Häromdagen när

På besök hos massaier
söndag 8 maj 2011 - Iringa, Njombe Mjini, Tanzania

Häromdagen blev vi på TEE kvinnokontoret ombedda att hålla en föreläsning på massaiernas bibelskola i Ilambilole, 4 mil utanför Iringa. De önskade få undervisning i kallelsen att vara evangelistfru. Min kollega ville gärna undervisa i detta och jag var gärna chaufför, vilket visade sig

Resa på aprilvägar
onsdag 13 april 2011 - Iringa, Njombe Mjini, Tanzania

Förra helgen var det dags för kvinnoseminarium igen, denna gång en 10 mils lång resa på kringelikrokvägar upp till bergen. Klockan 07 på morgonen skulle vi åka, men innan tre damer med ”african time” var hämtade i stan var klockan över 08. Flera kvinnor var lovade att hämtas på

Senast aktiv - från Iringa, Njombe Mjini, Tanzania
Kvinnoseminarier i alla sju distrikten
fredag 25 mars 2011 - Iringa, Njombe Mjini, Tanzania

Vårens kvinnoseminarier för präst och evangelistfruar har nu börjat. Varje lördag några veckor framöver åker vi, några arbetskamrater och jag till de sju olika distrikten i stiftet för att få en dag tillsammans med kvinnorna. Kvinnorna kommmer långväga från, många åker buss på