Resa genom Afrika

söndag 23 januari 2011 - fredag 27 maj 2011

Resan kan delas in i 4 delar. De första 5 veckorna reser jag tillsammans med Johannes genom Saharaöknen, via Mali ner till Ghana. Därefter fortsätter jag på egen hand genom Nigeria till Kamerun, Gabon och Kongo, medan Johannes flyger till Sydafrika. Efter 5 veckor i Centralafrika möts vi igen i Johannesburg, där vi hyr en bil och kör runt kontinentens södra delar under 5 veckor. Avslutningsvis har jag ett par veckor i Sydafrika.

Har startat blogg
onsdag 11 januari 2012 - Nelspruit, Sydafrika

Hej! Jag kommer att avsluta min profil på resdagboken och skriva på en blogg istället. Adressen till den är: http://viktorjosefsson.blogg.se/ Där ligger nu mitt senaste inlägg från Venezuela om någon är intresserad av att läsa om det. Mvh Viktor

Okavango
måndag 25 april 2011 - Mbabane, Hhohho, Swaziland

Jag sitter för tillfället och blickar ut över Victoriafallen i Zimbabwe. Kläderna har just börjat torka efter mitt besök vid världens kraftfullaste vattenfall. Trots att vattenångan, som gjorde mig lika blöt som om jag hoppat i floden, skymmer sikten förstår jag varför detta räknas som

Namibia
tisdag 19 april 2011 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Denna, den sista delen av min resa lämnar jag lokaltrafiken för att istället resa med hyrbil. Detta innebär stora skillnader. Dels medför det att man inte kommer lika nära inpå de platser man besöker, utan mer färdas som i en bubbla, hela tiden med en distans till de samhällen man

Gabon
fredag 1 april 2011 - Libreville, Estuaire, Gabon

När man reser i Gabon får man en känsla av hur det var att resa ett par generationer bakåt i tiden. Under de två veckor jag befinner mig i landet träffar jag inte på en enda turist eller västerlänning och de flesta platser jag passerar nämns inte ens i min guidebok. Varken internet eller

Mt Kamerun
söndag 13 mars 2011 - Yaoundé, Centre, Kamerun

Buea är ett litet samhälle en bit upp på Kamerunberget. Tillräckligt lågt för att vara omgiven av tropisk regnskog, men ändå så högt att molnen som rullar in skapar ett svalare, mer behagligt klimat än på lägre belägna platser. Efter två nätter i den hektiska miljonstaden Douala var