Har startat blogg
onsdag 11 januari 2012 - Nelspruit, Sydafrika

Hej! Jag kommer att avsluta min profil på resdagboken och skriva på en blogg istället. Adressen till den är: http://viktorjosefsson.blogg.se/ Där ligger nu mitt senaste inlägg från Venezuela om någon är intresserad av att läsa om det. Mvh Viktor

Okavango
måndag 25 april 2011 - Mbabane, Hhohho, Swaziland

Jag sitter för tillfället och blickar ut över Victoriafallen i Zimbabwe. Kläderna har just börjat torka efter mitt besök vid världens kraftfullaste vattenfall. Trots att vattenångan, som gjorde mig lika blöt som om jag hoppat i floden, skymmer sikten förstår jag varför detta räknas som

Namibia
tisdag 19 april 2011 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Denna, den sista delen av min resa lämnar jag lokaltrafiken för att istället resa med hyrbil. Detta innebär stora skillnader. Dels medför det att man inte kommer lika nära inpå de platser man besöker, utan mer färdas som i en bubbla, hela tiden med en distans till de samhällen man

Gabon
fredag 1 april 2011 - Libreville, Estuaire, Gabon

När man reser i Gabon får man en känsla av hur det var att resa ett par generationer bakåt i tiden. Under de två veckor jag befinner mig i landet träffar jag inte på en enda turist eller västerlänning och de flesta platser jag passerar nämns inte ens i min guidebok. Varken internet eller

Mt Kamerun
söndag 13 mars 2011 - Yaoundé, Centre, Kamerun

Buea är ett litet samhälle en bit upp på Kamerunberget. Tillräckligt lågt för att vara omgiven av tropisk regnskog, men ändå så högt att molnen som rullar in skapar ett svalare, mer behagligt klimat än på lägre belägna platser. Efter två nätter i den hektiska miljonstaden Douala var

Ghana
måndag 28 februari 2011 - Lomé, Maritime Region, Togo

Vi kom fram till Accra tidigt på morgonen, efter nästan ett dygn på bussen från Ouagadougou. Därifrån tog vi oss omedelbart ut till den lilla turistorten Kokrobite, där vi på sätt och vis nådde målet för denna delen av resan, den västafrikanska kusten. Den verkliga känslan av att ha

Mali
fredag 18 februari 2011 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

När man reser på det här sättet får man se den osminkade sanningen. Aldrig förr har jag upplevt den vara så brutal som i Mali. Landet tillhör världens allra fattigaste och det var något vi verkligen märkte av under vår resa genom landet. Den svält och det lidande vi har fått bevittna

Resan genom Sahara
onsdag 9 februari 2011 - Djenne, Mopti, Mali

De senaste tio dagarna har varit bland de intensivaste jag någonsin varit med om. Vi rivstartade med en tjugofyratimmarsresa från Marrakesh till Dakhla, som ligger mitt i det omtvistade Västsahara. Därifrån fortsatte vi resan söderut med hjälp av en privatchaufför, eftersom det inte finns

Marocko
lördag 29 januari 2011 - Marrakech, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Efter att ha åkt nonstop genom Europa, från Falkenberg till Algeciras i södra Spanien, tog jag båten över Gibraltarsundet till den marockanska hamnstaden Tanger. Jag delade en taxi de 4 milen in till staden. Det var dock först då jag steg in i medinan som jag insåg att äventyret