Rotary2400GSE2011

söndag 15 maj 2011 - måndag 13 juni 2011

Vi är fem personer som genom Rotary, distrikt 2400, får åka till distriktet norra Sydafrika och Botswana . Vi kommer från Karlskrona, Kristianstad, Hässleholm, Halmstad och Växjö. Under resan ska vi få göra studiebesök på våra motsvarande arbetsplatser i länderna. Och lära oss massor om länderna, kulturen, naturen.......

Distriktskonferens i Botswana
fredag 10 juni 2011 - Gaborone, Southeast, Botswana

Nu är vi i Gaborone, Botswanas huvudstad. Just nu deltar 400 Rotaryaner från distrikt 9400 i den årliga distriktskonferensen. Vi har haft vår sista och specialgjorda presentation före lunch idag. Det gick så bra, som vanligt gjorde teamet ett fantastiskt framträdande! Efter presentationen av

Senast aktiv - från Gaborone, Southeast, Botswana
Sista prestsentationen - har!
fredag 10 juni 2011 - Gaborone, Southeast, Botswana

Fantastiskt valordnat var det infor var presentation idag. Pa tva dukar visades vara bilder och vi sag dem samtidigt pa en TV-skarm framfor oss. Mycket bra! Det var fantastiskt roligt att fa gora presentationen och se de igenkannande leendena hos alla vi besokt.De skrattade gott nar vi drev bade

Susanne Petersson
SussieJL i Rotary2400GSE2011
Vilken dag....igen!
onsdag 8 juni 2011 - Rustenburg, Nordvästprovinsen, Sydafrika

De stora kontrasternas dag! Efter en stormig natt med hagel, massor av regn och åska gav Susanne, Örjan och jag oss iväg till ett hospice Topologo. Vården som gavs var av hög kvalitet. Det var gripande att se minnesträdet där det hängde en minnessak för var och en av de 15 barn som dött i

Vi är i Rustenburg
tisdag 7 juni 2011 - Rustenburg, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Nu har vi flyttat vidare! Här är allt välplanerat och vi väntar just nu på lunch. Vår värd grillar, poolpojken är igång, Susanne och jag är (som vanligt) aktiva på internet och gissa vilka som solar? Imorgon ska vi på vocational day och Susanne och jag ska till en skola med

Det sydafrikanska skolsystemet
tisdag 7 juni 2011 - Rustenburg, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Jag, Susanne och Ulla har vid flera tillfällen besökt skolor och haft möjlighet att diskutera med skolledare kring hur skolsystemet är uppbyggt och hur det styrs. Skolan i Sydafrika är antingen statlig eller privat och det tycks vara ett relativt byråkratiskt system med många chefsnivåer