Jorden runt

tisdag 20 december 2011 - fredag 30 mars 2012

Första resan med två barn, en 9 månader och en 2,5 åring. Chile, Påskön, Tahiti, Nya Zeeland, Sydney, Thailand & hem

Många lugna stunder där under
lördag 24 mars 2012 - Sydney, New South Wales, Australien

And hello again! Vi lämnade ett regnigt och dassigt Auckland i hopp om lite sol och värme i Sydney. Därför kändes det så där när vi klev ut från flygplatsen och fann att vädret var, i princip, exakt detsamma i Sydney. 19 grader och regn. What? Det var inte riktigt det vi tänkt oss, nej.

PerLonnheden i Jorden runt
På norra ön stod regnet som spön...
måndag 12 mars 2012 - Auckland, Nya Zeeland

Hej igen! Enligt prognosen på färjeterminalen i Picton (och på färjan) skulle det vara lungt som bara den på havet. Då så, sade Per. Ja, det får vi väl se, sade A-K. Väl på färjan hittade vi till föräldrarnas stora lycka att den vistt var väldigt väl utrustad för barnfamiljer. En

Ålar och pannkaka...
onsdag 29 februari 2012 - Queenstown, Otago, Nya Zeeland

Hello again! Från Milford Sound (eller ja, vi sov ju på campingen i Te Anau) gick resan vidare tillbaka mot Queenstown och vidare en bit norrut, via bergsmassivet Crown Range, till Wanaka. Precis som Queenstown är Wanaka kanske främst en vinteraktivitetsort men den lilla byn (bor väl knappt

Lord of the roads
onsdag 22 februari 2012 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Kia Ora/Welcome! Nu är vi (äntligen) i ett engelskspråkigt land nämligen Nya Zeeland. Resan hit var ännu en gång en sextimmars flygning, denna gång i arla morgonstund (08.10). Som vanligt (vi börjar bli bortskämda vid det här laget) gick det hur bra som helst med barnen. Märta är

Långt bort i tjoTahiti
tisdag 14 februari 2012 - Franska Polynesien

Ia Orana/Bonjour! Vårt plan från Påskön till Tahiti och dess huvudstad Papeete gick ju som sagt ganska sent (21.40). Vad som var än värre var tidsskillnaden. Vi skulle nämligen flyga i nästan 6 timmar och när vi landar skulle klockan bara vara 22.30. Inte riktigt ultimat ur barnsynpunkt