Nordsjön runt... nästan

söndag 24 juli 2005 - lördag 13 augusti 2005

Huvudmålet för denna resa är Färöarna, och dit kommer jag genom nattbuss till Oslo och sen tåg till Bergen. Därifrån går en färja till Tórshavn. I Tórshavn ska jag vara med på deras nationaldag, Olavsøka, som pågår i 2-3 dagar. Sen därifrån till Föroyar´s 4:e största stad, Fuglafjørdur, där jag ska bo i en scoutstuga lite utanför stan. 10 dagar efter ankomsten till "havnar" går en ny färja till Lerwick på Shetland där jag är i 2 dagar. Sista etappen blir sen färja till Aberdeen i Skottland där de sista 6 dagarna ska spenderas. Det ska nog gå...

Huvudstaden & Fringe-festival
fredag 12 augusti 2005 - Edinburgh, Skottland, Storbritannien

Det första vi gjorde idag var att gå till biblioteket och bekräfta våra flygbiljetter till Skavsta imorrn kväll. I en skoaffär köpte jag mig ett par skotsk-rutiga skor, helsnygga. Sen var det dags att göra storstan, vi tog det 45 minuter långa tåget till Edinbutgh Waverley station och

Eilean Arainn
torsdag 11 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Direkt efter frukost tog vi tåget till Glasgow där vi fick gå runt i ungefär en timme innan nästa tåg gick mot Ardrossan harbour där den sjukt stora färjan, med tanke på den korta färdvägen, Eileanan Chaledonia gick mot ön Arran och den lilla byn Brodick. Drygt en timme senare anlöpte

En lat dag i Stirling
onsdag 10 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Idag har jag inte gjort särskilt mycket alls. Efter frukost åkte pappa hem. Vi gick till bibblan för att försöka hitta någonstans att åka vidare till på internet. Det visade sig dock vara en omöjlighet, så efter att ha ringt runt halva landet beslöt vi oss för att stanna här i

The highlands
tisdag 9 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Denna dag började med en kort visit i stan för att sedan ta bussen till Callander. Efter en timmes strävande där gick en liten minibuss till Trossachs Pier där det fanns en sjö, Loch Katrine, där man kunde åka ångbåt. Men vi valde att gå istället. Hade här inte funnits så mycket höga

Skottland!
måndag 8 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Halvdöda guppade vi iland i Aberdeen´s stora hamn klockan 7 på morgonen. Vi tog genast tåget till Edinburgh där vi hade tänkt bo, vilket visade sig att det inte alls gick. Hela stan var proppfull Augusti ut pga den stora teaterfestivalen "Edinburgh Fringe Festival". Så istället åkte vi