Huvudstaden & Fringe-festival
fredag 12 augusti 2005 - Edinburgh, Skottland, Storbritannien

Det första vi gjorde idag var att gå till biblioteket och bekräfta våra flygbiljetter till Skavsta imorrn kväll. I en skoaffär köpte jag mig ett par skotsk-rutiga skor, helsnygga. Sen var det dags att göra storstan, vi tog det 45 minuter långa tåget till Edinbutgh Waverley station och

Eilean Arainn
torsdag 11 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Direkt efter frukost tog vi tåget till Glasgow där vi fick gå runt i ungefär en timme innan nästa tåg gick mot Ardrossan harbour där den sjukt stora färjan, med tanke på den korta färdvägen, Eileanan Chaledonia gick mot ön Arran och den lilla byn Brodick. Drygt en timme senare anlöpte

En lat dag i Stirling
onsdag 10 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Idag har jag inte gjort särskilt mycket alls. Efter frukost åkte pappa hem. Vi gick till bibblan för att försöka hitta någonstans att åka vidare till på internet. Det visade sig dock vara en omöjlighet, så efter att ha ringt runt halva landet beslöt vi oss för att stanna här i

The highlands
tisdag 9 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Denna dag började med en kort visit i stan för att sedan ta bussen till Callander. Efter en timmes strävande där gick en liten minibuss till Trossachs Pier där det fanns en sjö, Loch Katrine, där man kunde åka ångbåt. Men vi valde att gå istället. Hade här inte funnits så mycket höga

Skottland!
måndag 8 augusti 2005 - Glasgow, Skottland, Storbritannien

Halvdöda guppade vi iland i Aberdeen´s stora hamn klockan 7 på morgonen. Vi tog genast tåget till Edinburgh där vi hade tänkt bo, vilket visade sig att det inte alls gick. Hela stan var proppfull Augusti ut pga den stora teaterfestivalen "Edinburgh Fringe Festival". Så istället åkte vi

Sista dan i Lerwick
söndag 7 augusti 2005 - Shetlandsöarna, Skottland, Storbritannien

Idag tog vi den lilla färjan Leirna till ön Bressay 10 minuter från Lerwick. Här gick vi en "liten" promenad runt ön, 6 kilometer skulle det vara, men den tog 4 timmar! På kvällen var det dags att lämna Shetland och åka till Skottland. Färjan gick vid 7-tiden. Jag, Jonas & Tove spelade

Lerwick
lördag 6 augusti 2005 - Shetlandsöarna, Skottland, Storbritannien

Ägg, bacon & svamp. Det och mycket mer kan man få till frukost här, om man vill. Nöjde mig med toast idag, imorgon kanske det blir mer. Som jag skrev igår så är Lerwick en alldeles fantastisk stad. Vi har besökt många små shops, inte alla, det är näst intill en omöjlighet. Det kryllar

Tórshavn - Lerwick
fredag 5 augusti 2005 - Shetlandsöarna, Skottland, Storbritannien

Norröna avgick från Eystravág 8.30 på morgonen, det är tänkt att vi ska komma fram klockan 21. Har just ätit frukost. Gjorde lite "turistshopping" i tax-free bestående av en tyglunne och ett sånt där tygmärke, också det med en lunne på. För första (Och säkert sista) gången på

Tórshavn igen
torsdag 4 augusti 2005 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Sista dagen i Föroyar började med frukost som dagar brukar göra. 9.05 gick bussen mot Havnar. Maija, Bo & Janna bytte till buss till Vágar eftersom dom ska flyga hem imorgon. Vi bor även denna sista natt på Bládýpi men nu i ett rum med både toa & dusch. Vi besökte Listasávn -

Bilresan
onsdag 3 augusti 2005 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Vi har just ätit frukost & ska strax ge oss iväg till Gjógv och andra vackra platser hoppas vi att vi hittar också... ..Gjógv var jättefint, en liten hamn omringad av höga branta klippor. Vi klättrade upp på en kulle för att få någon slags överblick över det hela, och vips så satt