MTV - Mot Transibirien och Vidare!

onsdag 31 augusti 2011 - tisdag 10 januari 2012

Kors och tvärs Borneo
onsdag 14 december 2011 - Semporna, Sabah, Malaysia

Borneo är helt fantastiskt. Vad kloka vi varit, jag och min kära pojkvän, som valt just detta ställe till vårt drömresemål. Vi har nu rest från den västra sidan till den östra sidan av Malaysiska Borneo och vi är väldigt nöjda. Vilket äventyr! Det är dock lite dyrare här än vad

En lång resumé
fredag 2 december 2011 - Kapit, Sarawak, Malaysia

Hej allihopa! Här kommer ett outhärdligt långt avsnitt, så känn er fria att hoppa över om ni vill. Jag har inte skrivit på tre veckor, så det känns lite svårt att sammanfatta nu. Jag tar det i stora drag: Sist jag skrev handlade det om Cat Ba, ön i Halong Bay i Vietnam. Det var länge

Same same but different
fredag 4 november 2011 - Haiphong, Vietnam

Jag sitter på en lokalbuss på en ö i nordöstra Vietnam. Sätena runt omkring mig har precis invaderats av en hel skolklass i femtonårs-åldern och nu slåss de med varandra om platserna. Femtonåringar är verkligen likadana i alla länder, tänker jag. Ljudnivån är hög och i bussen är det

Moppar i miljoner
torsdag 3 november 2011 - Haiphong, Vietnam

Att åka buss till Vietnam från Kina kunde varit värre än det var. Om sanningen ska fram var det faktiskt ganska trevligt och behändigt. Personalen på bussen var inte bara uppklädd utan även trevlig, och när vi klev på fick vi alla en välbehövlig flaska vatten. Efter ett par timmar

Kinatåg och moppedebut
tisdag 25 oktober 2011 - Guilin, Guangxi, Kina

Jag verkar spendera mest tid här framför Resdagboken med att sitta och skriva om tågresor, men det är faktiskt sant att jag upplever mycket på de har transportsträckorna. När man sitter still i så många timmar får man ett utmärkt tillfälle att studera lokalbefolkningen i detalj. Så