I Wilhelm Mobergs och Utvandrarnas fotspår

onsdag 5 oktober 2011 - torsdag 13 oktober 2011

12 oktober
onsdag 12 oktober 2011 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Fortfarande härligt väder när vi styrde mot resans sista besök norrut i Scandia. Vi träffade flera äldre svenskättlingar som berättade på mycket god svenska Bl.a. Eleanor, som lärt sig svenska av sin mormor sittandes i hennes knä. 93-årige Nels hade mycket att berätta och att sjunga.

11 oktober
tisdag 11 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Besök vid American-Swedish Institute i Minneapolis. Tyvärr fick vi inte komma in eftersom det pågår ny- och ombyggnadsarbeten. Nina kom i alla fall och informerade om verksamheten. Därefter åkte vi till Minnihaha parken och såg bl.a. det vackra vattenfallet. Efter en fikapaus åkte vi

10 oktober
måndag 10 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

I morse fick vi reda på att det i går var 7:e dagen i rad med rekordtemperatur för årstiden sedan mätningarna började i början av 1900-talet. Vi åkte till den lilla orten Vasa och tittade på deras museum, där de har en imponerande samling av föremål från svenska invandrare och deras

9 oktober
söndag 9 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Åter en intensiv dag. Iväg kl. 8.15 för resa på 2 timmar norrut till Little Falls, Charles Lindbergs barndomsstad. Vi såg en kort film om Charles liv, bl.a. hans ensamflygning över Atlanten. Därefter en guidad visning i hans barndomshus, som nu är ett museum. Sedan var det dags för lunch

8 oktober
lördag 8 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

I dag har vi besökt kyrkan och kyrkogården i Chisago. I stort sett bara svenska namn på gravstenarna. Sedan till Lindstrom med statyn av Karl-Oskar och Kristina samt lunch på Swedish Inn. Nästa stopp var Taylors Falls som var slutdestinationen på floden för emigranterna. Vi stannade vid

I Wilhelm Mobergs och Utvandrarnas fotspår

51 Bilder 2 Besökta platser 8 Dagböcker