12 oktober
onsdag 12 oktober 2011 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Fortfarande härligt väder när vi styrde mot resans sista besök norrut i Scandia. Vi träffade flera äldre svenskättlingar som berättade på mycket god svenska Bl.a. Eleanor, som lärt sig svenska av sin mormor sittandes i hennes knä. 93-årige Nels hade mycket att berätta och att sjunga.

11 oktober
tisdag 11 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Besök vid American-Swedish Institute i Minneapolis. Tyvärr fick vi inte komma in eftersom det pågår ny- och ombyggnadsarbeten. Nina kom i alla fall och informerade om verksamheten. Därefter åkte vi till Minnihaha parken och såg bl.a. det vackra vattenfallet. Efter en fikapaus åkte vi

10 oktober
måndag 10 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

I morse fick vi reda på att det i går var 7:e dagen i rad med rekordtemperatur för årstiden sedan mätningarna började i början av 1900-talet. Vi åkte till den lilla orten Vasa och tittade på deras museum, där de har en imponerande samling av föremål från svenska invandrare och deras

9 oktober
söndag 9 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Åter en intensiv dag. Iväg kl. 8.15 för resa på 2 timmar norrut till Little Falls, Charles Lindbergs barndomsstad. Vi såg en kort film om Charles liv, bl.a. hans ensamflygning över Atlanten. Därefter en guidad visning i hans barndomshus, som nu är ett museum. Sedan var det dags för lunch

8 oktober
lördag 8 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

I dag har vi besökt kyrkan och kyrkogården i Chisago. I stort sett bara svenska namn på gravstenarna. Sedan till Lindstrom med statyn av Karl-Oskar och Kristina samt lunch på Swedish Inn. Nästa stopp var Taylors Falls som var slutdestinationen på floden för emigranterna. Vi stannade vid

7 oktober
fredag 7 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Ytterligare en intressant dag i USA. Utflykt till Stillwater där många utvandrare gick i land för att ta sig till där man skulle bosätta sig. På vägen dit fick vi fel på bussen precis vid en pumpafarm. De hade skördat hur många pumpor som helst inför halloween. Hur många vet egentligen

6 oktober
torsdag 6 oktober 2011 - Minneapolis, Minnesota, USA

Efter en god natts sömn äntrade vi bussen och gav oss iväg på en stadsrundtur. Först i Minneapolis med några stopp på intressanta platser. Sedan till Saint Paul, där vi fick en guidad tur i Capitoleum, som är delstatens regeringsbyggnad. På eftermiddagen fick vi några timmar för att

5 oktober
onsdag 5 oktober 2011 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Kl. 11 kom taxin som tog oss till Arlanda. Efter den sedvanliga räkmackan var det dags att gå ombord på planet till Reykjavik. Där hade vi ca. 1 timmes uppehåll och träffade övriga deltagare som kom med planet från Kastrup. Kl. 17.40 lokal tid (00.40 svensk tid) landade vi i Minneapolis,