Västafrika 2011

måndag 7 november 2011 - måndag 28 november 2011

Min kära vän och kollega Ulf Gummesson och jag ska iväg på vår tredje resa tillsammans. Efter Ryssland 2006 och Kuba 2008 väntar nu en liten rundresa i västra Afrika. Senegal, Mauretanien, Gambia och Guinea Bissau ska få äran att ha oss som gäster.

Vi stannar i Gambia
onsdag 23 november 2011 - Banjul, Serrekunda, Gambia

Halloj Med de dryga resorna i Senegal i farskt minne har vi beslutat oss for att stanna kvar i Gambia resten av tiden och skita i att ta oss ner till Casamance i sodra Senegal och vidare till Guinea Bissau. Vi kande att vi inte har rad (tidsmassigt) med att spendera flera dagar till pa

Sol och bad i Gambia
lördag 19 november 2011 - Banjul, Serrekunda, Gambia

Halloj Nu har vi forflyttat oss ytterligare soderut. Vi var pa safari i Bandia national reserve harom dagen och det var val ok att se noshorningar, giraffer, strutsar, zebror med mera men anda inget i jamforelse med att vara pa safari i Kenya. Vi tog en dag till pa playan i Saly, Senegal, innan

Sol och bad i Saly, Senegal
onsdag 16 november 2011 - M'bour, Senegal

Halloj Dagen med den franska familjen Merce fortsatte i Mauretanien i sondags. Efter att vi varit ute i Sahara begav vi oss under sena eftermiddagen till kusten for att uppleva fiskmarknaden Port du Peche. Vilket otroligt skadespel! Massor av fiskebatar (stora kanoter) som kor upp i vattenbrynet

Sahara
söndag 13 november 2011 - Nouakchott, Mauretanien

Hej igen Till alla er som funderar pa att aka buss i Senegal, tank om! Vi kom till "stationen" tidigt pa morgonen i taxi. Redan innan vi hunnit stanna sprang 7-8 pers bredvid bilen for att fa oss att valja dem. Vi fastnade for en kille som kunde ordna en minibuss till Saint Louis. Det skulle ta 4

Afrikansk lyx
torsdag 10 november 2011 - Dakar, Dakar Region, Senegal

I dag lamnade vi ghettot i Dakars innerstad och tog oss ut till quartier chic vid nagot som heter Les Almadies. Dar ute ligger bland annat Afrikas vastligaste punkt, en udde som vi givetvis besokte. For att fa vara i fred for alla otroligt dryga forsaljare hyrde vi in oss pa lyxhotellet Hotel des