Gorilla trekking
måndag 30 april 2012 - Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

Så var det äntligen dags för mig att få träffa mina kusiner. Lite tyngre och annan kosthållning men annars i mångt och mycket lika oss människor. Jag hade bokat hotell i Musanze uppe i nordväst och som är närmaste stad till Parc National des Volcans där gorillorna bor. Parken sträcker

Uganda
torsdag 22 mars 2012 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Uganda var KANON nästan hela tiden! I fredags morse, 03.50 klev jag ur sängen mycket laddad och inställd på att vara så väl förberedd som man kan bli inför en mycket lång, varm och facilitets-fattig bussresa från Kigali till Kampala. Bredde smörgåsar, fyllde upp en vanlig flaska med

Halvtid
onsdag 14 mars 2012 - Kigali, Rwanda

Jag stormtrivs. Kigali är en riktigt, riktigt trevlig stad. Nu var det två veckor sen jag skrev någonting och livet har bara rullat på. Den största förändringen är väll att jag har kommit igång ordentligt med min studie, vilket verkligen var på tiden. Jag började bli duktigt nervös att

Två möten
onsdag 29 februari 2012 - Kigali, Rwanda

Efter ännu en vecka i Kigali är det två möten jag kommer ihåg starkast. Det första var i söndags då Karen hade bjudit in bekanta på middag. Det var vår "alltiallo"-kille (som har ett väldigt franskt namn som jag aldrig skulle kunna återge i skrift) och hans son som är 3 år. Vi kan

Första veckan
torsdag 23 februari 2012 - Kigali, Rwanda

Så har den första veckan gått. Gud måste ha varit en effektiv person om han skapade världen på 6 dagar och vilade på den sjunde. Mest troligt var han då inte Afrikan. Här betyder "jag ringer dig" inte att du får ett samtal samma dag utan "någon dag". Men jag tycker på sätt och vis om

Kigali hälsar välkommen
lördag 18 februari 2012 - Kigali, Rwanda

När det var bestämt att jag hade hittat rätt var jag lättad. Vakten öppnade grinden och jag träffade Karen, en av tjejerna som bor här. Trevlig högljud amerikanska från någonstans i närheten av New York där hon växte upp i ett katolskt-italienskt område. Verkar ha bott i världens

Den långa färden
fredag 17 februari 2012 - Kigali, Rwanda

Så var dagen kommen och timmen slagen. Jag var konstigt nog inte det minsta nervös inför min avfärd mot Rwanda vilket jag tolkade som avsaknad av överlevnadsinstinkt. Till och med när mamma skulle säga hej då på Arlanda var jag morsk nog att säga "slit dig nu". Men direkt när hon gick