BalkanBaluns

tisdag 19 juni 2012 - tisdag 10 juli 2012

Mina vita flackar pa balkankartan ska antligen fa farg.

Avslut i Makedonien
tisdag 10 juli 2012 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Som sista stopp i Balkanbonanzan for jag så till landet med den härliga flaggan och det krångliga namnet: F.Y.R.O.M. Uppvuxen i ett land där nationalism är hyfsat frånvarande är det intressant att komma i kontakt med patriotiska konflikter. Ett exempel är när jag skulle köpa biljett från

Gassigt i Grekland
torsdag 5 juli 2012 - Polygyros Dimou Polygyrou, Grekland

Från det relativt nyöppnade Albanien far jag till det sedan länge exploaterade Grekland, med start på ön Corfu. Jag kommer till staden Kerkyra, ungefär i mitten av ön. Jag bor hos en grek som visar sig vara en entusiastisk värd som passar på att ta en välbehövlig paus från jobbet (efter

Billigast pa Balkan
torsdag 28 juni 2012 - Saranda, Vlorë distrikt, Albanien

Fran att ha fardats i oandliga bergslandskap, med till synes ofruktbara kullar, andras landskapet allt eftersom jag aker in och genom Albanien. Helt platsligt syns bordiga slatter, med bergen endast som en stor mork bard som bakgrund. Personligen foredrar jag denna typ av natur, och fran

Sol, salt och stenar
måndag 25 juni 2012 - Budva, Budva Municipality, Montenegro

Sent pa kvallen, ankommer jag till Dubrovnik - Adriatiska havets parla. Jag tar mig dit jag ska mota min couchsurfingvard, narmare bestamt en bit utanfor stan dar det just ikvall pagar en rockfestival. Det ar bara en scen och inte superkanda band, men besokarna (mest locals) verkar anda valdigt

Balkantripp borjar i Bosnien-Hercegovina

Antligen pa vag. Jag rullar genom Europa med E. Taube, korsord och den atalade Joseph K. som sallskap. Blir jarnvagsromantiskt nostalgisk nar jag lamnar vasteuroa och kommer dit man fortfarande har oppningsbara fonster och stinsar pa varje liten bystation. Pa natten ar jag ensam i en kupé och