Sydafrika

onsdag 24 oktober 2012 - måndag 12 november 2012

Robben Island Kapstaden
lördag 10 november 2012 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Åter igen en tidig väckning. Idag var det dax för ett besök på Robben Island. Egentligen var det meningen att Tomas & Pernilla skulle ge sig på andra äventyr. Dyka med vithajar stod på schemat. Detta blev dock inställt av olika anledningar. På Robben Island satt ju Nelson Mandela

Kapstaden igen......
fredag 9 november 2012 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Idag är det Cap Point som vi invaderat. Rälsbuss upp till toppen och promenad ner igen. Vi hamnade mitt i ett pensionärsgäng med kraftiga sjungande afrikanska pensionärer vilket tog sin tid i kön. Detta är så långt söderöver i Afrika vi kan hamna. Fantastskt vackert och ett sanslös

Kapstaden
onsdag 7 november 2012 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Då har vi kommit till resans sista anhalt. Cape Town! Lunch och sight seeing i Kirstenbosch Botanical Garden och sedan en snabb rundtur i staden på väg mot hotellet. Snabb incheckning på ett gigantiskt hotell precis vid havet och sedan plask i poolen och duns i solsängen. Det satt som en

Valspaning i Hermanus
tisdag 6 november 2012 - Hermanus, Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag morgon var en tidig morgon där målet var Cape Town. Dock med ett stopp och en övernattning i Hermanus. I Hermanus leker valarna vid denna årstiden så målet var ju förstås att få se valarna. Givetvis klämde vi ännu en vinprovning på vägen på Vergelegen Wine Estate i Somer Set

Stellenbosch med omnejd
måndag 5 november 2012 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sista dagen i Stellebosch, i morgon packar vi och drar vidare mot Hermanus och valspaning. Det är massor med vinprovning, nästan så öl är extremt gott stundtals.Diverse vingårdar har besökts, bl.a Franschhoek med Moresons viner (gott), Boschendal Wine estate. Groot Drakenstein med