Borneo, 50 år

fredag 7 mars 2014 - fredag 28 mars 2014

Jag kommer att fira min 50års dag (10/3) i Kuala Lumpur och på Borneo! Jag kommer att ha sällskap av min käre man sedan 30 år tillbaka, men han kommer att ha en liten mer tillbakadragen roll på denna resa ;-) En resa som vi kanske bara gör en gång i livet, och som kommer att göras helt enligt mina önskemål. Tidigare resmål har legat i europa (främst Italien), så detta blir första gången vi åker till en annan världsdel! Just nu har jag svårt att besluta om när man ska boka allting: är det bättre/billigare att boka nu (om det ens går, 1 år i förväg)så att man är säker på att få plats, eller vänta till vintern och kanske få ett bättre pris, men riskera att det är fullbokat? Jobbiga i-lands problem ;-) Jag vet vad jag vill göra i alla fall: bo i djungeln och se massor av exotiska djur och växter, bada, sola, dyka (ta dyk.cert.!), shoppa, äta o dricka gott mm! Hoppas tiden kommer att räcka till!

Eftertankar och tips.
fredag 28 mars 2014 - Särö, Hallands län, Sverige

Eftertankar och tips: Ta taxi - lite dyrare men mycket bekvämare och snabbare. Från KL flygplats (KLIA) till hotell i Bukit Bintang: ca 90 RM (180kr) i stället för KLIA ekspress (tåg) + monorail (spårvagn) + promenad i värme o trafik: ca 73 RM (146kr för 2 pers.). Ta med ett

Etapp 5 + 6, 21- 27 mars, Kota kinabalu - Kuala Lumpur - Göteborg
torsdag 27 mars 2014 - Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Etapp 5, 21 - 24 mars, Kota Kinabalu + Etapp 6, 24-27 mars, Kuala lumpur- Göteborg Hotel Eden hade tagit väl hand om vårt bagage och det väntade redan på oss i vårt 'gamla' rum 211. Det var obeskrivligt skönt att ta en dusch och byta till fräscha kläder efter en vecka i djungeln! Vi

Etapp 4, 18-21/3, Barefoot Sukau lodge, Kinabatangan
tisdag 25 mars 2014 - Kota Kinabatangan, Sabah, Malaysia

Efter att ha blivit skjutsde till LD i regnet, så fick vi låna toan på BRLs kontor och de hjälpte oss att ringa till Barefoot lodge och meddela vilken buss vi skulle komma med. Alla är väldigt hjälpsamma och måna om att det ska bli rätt. När vi stod och väntade på bussen i regnet, så

Etapp 3, Borneo rainforest lodge, Danum valley
söndag 16 mars 2014 - Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Etapp 3, 16-18 mars, Borneo rainforest lodge. Efter vackning kl. 4.00 tog vi taxi till flyget och at lite frukost pa flygplatsen. Val framme i Lahad Datu sa blev vi lite oroliga nar bagaget plockades upp pa den lilla ankomsdisken och vara ryggsackar inte var med! Som tur var kom det ett lass till

Etapp 2, 12-15 mars, Kota Kinabalu, Borneo
lördag 15 mars 2014 - Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Etapp 2, 12-15 mars, Kota Kinabalu, Borneo WOW, nu har jag dykarcertificat!!!!! En fantastisk upplevelse, men ocksa valdigt skrammande! Man overraskar sig sjalv ibland, for sa som jag langtat efter detta, trodde jag inte att jag skulle bli sa skraj och tycka det var otackt! Jag hade faktiskt bade