Höst 2013

söndag 1 september 2013 - tisdag 10 december 2013

Efter en underbar sensommar i augusti vaknar vi den första september av att utemöblerna blåser omkull på altanen. Vinden virvlar runt gula löv och det går vita gäss på havet. Dags att påbörja hösten!

Mora, mora!
lördag 7 december 2013 - Centralgatan 9, Nynäshamn, Stockholms län, Sverige

På Madagaskar talas malagazy. Det fungerar lite som svenska, man sätter ihop flera ord till ett långt. Ortnamn är tungvrickare, svåra att minnas och att uttala, men lätta för en malagazyperson att förstå. Ta tex Ambohimanga, som betyder platsen på den blå kullen, eller Ranohira, vattnet

Om musik
torsdag 5 december 2013 - Antananarivo, Antsirabe, Madagaskar

Jag tycker om musik. Jag tycker om rytm. Jag TYCKER om musik. Jag drunknar i förmycket. Den här resan hade varit utan musik, om det inte vore för L. När vi åkt bil har radio aldrig varit på, bara lite musik några minuter en gång. Pop, amerikansk pop. På de ställen vi har bott har det

Nu stämmer det!
onsdag 4 december 2013 - Antananarivo, Antsirabe, Madagaskar

Minsann! Äntligen stämmer Resdagboken med verkligheten. Den har envisats hela tiden med att jag varit i huvudstaden, fast jag bevisligen befunnit mig hundra mil härifrån. Vi kom hit, vi har passerat här på väg från sydost till nordost och nu är cirkeln sluten. Våra två sista

Vilodag
tisdag 3 december 2013 - Antananarivo, Antsirabe, Madagaskar

Vi hade ju planerat lite vila nu på slutet, och det blev det, fast mycket. Maggan och Thomas mår bra, de har hyrt motorcykel och Thomas har vandrat tvärsöver ön. Och om man nu ska bli magsjuk, så passar det ju allra bäst när vi för enda gången sover tre nätter på samma hotell och

Senast aktiv - från Centralgatan 9, Nynäshamn, Stockholms län, Sverige
Vi avslutar resan med bad och vila. Pyttsan.
måndag 2 december 2013 - Antananarivo, Antsirabe, Madagaskar

Vi har nu flugit från sydöstra hörnet och till Tana, sovit där och sedan flugit norrut, till ön Ile sainte Marie invid nordöstra kusten. Här ska vi bo tre nätter, vid en fin strand och vi hade tänkt snorkla. Blev ändrat. Troligen tål varken L eller jag de malariatabletter vi ätit. Vi