ThaiViet 2013-14

fredag 6 december 2013 - söndag 26 januari 2014

Dax igen för vår trdje resa i år (2013). Vi byter mörker, kyla och julstök mot ett mysigare alternativ. Halva tiden var i Thailand och Vietnam hoppas vi att det blir. Vi åker snart från Sverige och det är inte bara vi som åker samtidigt, vi blir sex personer på planet - i vår grupp alltså.

ThaiViet 28.
torsdag 30 januari 2014 - Nyköping, Södermanlands län, Sverige

ThaiViet 28. Reflexioner eftersnack Jag ligger hemma i min egen säng i Nyköping och det är skönt jämfört med en del hotellsängar man konfronterats med. Snön yr utanför fönstret och det är välbekant och OK, men vi har i alla fall kapat två mörka vintermånader från den tyngsta

ThaiViet 27.
lördag 25 januari 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

ThaiViet 27. Saigon var ju huvudstad i Syd-Vietnam under kriget och generalerna hade slagit en järnring kring staden, så de kände sig säkra. Desto mer förvånade och förbannade blev de, när själva huvudstaden började bli attackerad i små gerilla-angrepp gång på gång och sedan

ThaiViet 26.
fredag 24 januari 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

ThaiViet 26. Nu är vi i Saigon, Vietnams största stad. Här brusar trafiken nästan dygnet runt, men på hotellet hör vi inget av den, för hotellet ligger i en liten gränd. Vi har fått tips om det här hotellet av en dam, som bott i Vietnam i fyra år och det är verkligen trevligt.

ThaiViet 25.
onsdag 22 januari 2014 - Vung Tau, Ba Ria-Vung Tau, Vietnam

ThaiViet 25. Vår resa genom Vietnam har inte varit detaljplanerad på något sätt, utan vi har bara rest till platser, som känts rätt för stunden. Men när det var ca 10 dagar kvar på vår utmätta tid, började vi att räkna och planera sista delen av resan. Det visade sig då att vi fick

ThaiViet 24.
tisdag 21 januari 2014 - Can Tho, Vietnam

Först en liten korrigering på föregående ThaiViet. Mekongdeltat har något fler människor än 75 st. Det ska stå 18 miljoner. ThaiViet 24. Jag ligger i en säng i ett hus byggt av palmblad på en träram. Klockan är 5.30 och jag kan inte riktigt sova trots mina effektiva öronproppar i