Florens 2014

tisdag 20 maj 2014 - torsdag 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Plan dag!

Detta har varit en "plan dag", dvs inga backar, bara släta marken. Så ser Camarque ut. Ett jättestort deltaområde i Rohneflodens mynning, som till stora delar är reservat. Här har vi blivit experter på saltframställning, risodling och vita hästar. Allt detta finns här. Njutningen av detta

Bouillabaisse och krock!

En lyckad dag längs Gorges de Verduns södra sida var nära att totalförstöras när en galen fransk kvinna backade på Arnes mc på en mack två mil från Marseille. Hon hävdade att arne kört på henne och en hetsig diskussion utbröt. Vänstra extraljuset på Arnes mc bröts loss och bilens

Gorges du Verdon
torsdag 5 juni 2014 - Les Salles, Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrike

I perfekt väder styrde vi idag på kul vägar ner till Gorges du Verdon, som är Frankrikes svar på Grand Canyon. Under resan njöt vi av cappucino på ett hemtrevligt café och i Castellane sökte vi upp en värdig krog för att äta. Herr Håkansson antyder att våra matvanor är undermåliga,

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Fransk löpekatt ersatte stängt pass!
onsdag 4 juni 2014 - Revel, Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrike

Startade på morgonen mot Val Dísere, men tvingades planera om eftersom passet Col de Iseran var stängt. En liten besvikelse, men man kan inte annat än anpassa sig till verkligheten. Denna gång behövde vi inte köra en omväg, utan vi bara förkortade reas med ca 10 mil. En sak som passade

Rute de Grand Alpes
tisdag 3 juni 2014 - Susa, Piemonte, Italien

Dagens körning från Rimplas till Susa över de högsta passen i Frankrike blev ett kraftprov. Speciellt för mig, eftersom förkylningen nästan slagit ikull mig. Ett av passen Col de Bonnet är över 2800 meter högt, och där jobbade man med snöröjning.Col de Iseran stängde en halvtimme