Asien 2014

torsdag 27 februari 2014 - söndag 6 april 2014

Då var det då dags igen för en långresa till Asien. Vi börjar med att besöka Jonas som studerar på University of Canberra denna termin. Resan dit börjar med en stop-over i Bangkok för att inte utsätta våra kroppar för 20 timmars flygtid i sträck. Det skall bli grymt kul att få uppleva i all fall en liten del av denna kontinent. Därefter blir det ett återseende av Filippinerna vi besökte för fyra år sedan. Där blir det dykning som fyller dagarna. Vill redan nu förvarna om att våra reserapporter dessa veckor nog kommer att vara ganska, hur ska vi säga, … smala. För att få lite knorr på resan beslutade vi oss nyligen att avsluta med några dagar i Ho Chi Minh City, det vi 60-talister minns från Vietnamkrigets dagar som Saigon. Skall bli spännande. Resdagboken.se har vi använt på tidigare resor och vi skall försöka även denna gång. Dock tycks sajten vara ganska seg så vi vår se hur det går. Vill du bli informerad om nya inlägg kan du registrera din epost-adress.

På väg hem
lördag 5 april 2014 - Bangkok, Thailand

Mecongdeltat - visst låter det spännande! Bort från storstad och ut på landet. 8.00 blir vi upplockade vid hotellet. Bara vi med egen bil och egen guide. Vår guide var en man runt 60 med intressant engelskt uttal som det tog en stund att komma in i. Efter drygt en timma stannade vi för

Good Morning Vietnam …
onsdag 2 april 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

De avslutande dagarna i Filippinerna var väldigt bra med ett par toppendyk. Vi brukar lägga med några foton på vad som finns under ytan men mycket går inte att fånga på bild. Ljuset, fiskar och korallandskap som passerar, det meditativa … Det blir sådant man behåller inom sig själv och

Hälsosamt liv
söndag 30 mars 2014 - Dauin, Centrala Visayas, Filippinerna

Så blev det söndag kväll och vår vistelse på Pura Vida närmar sig sitt slut. Vi har dock levt ett mycket hälsosamt liv här; frisk luft hela dagarna, fysisk aktivitet i form av dykning; sol som ger D-vitamin; och så dricker vi fruktjuicer. I somliga glas finns till och med ett paraply för

Dauin
måndag 24 mars 2014 - Dauin, Centrala Visayas, Filippinerna

På lördagen sa vi hej då ordentligt till alla på Magic Island. Efter 1,5 timmars färd anlände vi färjeterminalen. Massor av folk satt och stod och det kändes inte helt som det skulle. Det visade sig vara ett lågtryck som passerade och färjan var inte tillåten att avgå. Vi fann ett

Statusrapport
fredag 21 mars 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Vår vistelse på Magic Island inleddes med att Eva-Marie drabbades av klenhet och låg till sängs söndag förmiddag. Ingen allvarlig åkomma; bara illamående, huvudvärk och allmänt smårisig. Av ren sympati drabbades Rune av något liknande på tisdag men nu är vi båda återställda. Som