På väg hem
lördag 5 april 2014 - Bangkok, Thailand

Mecongdeltat - visst låter det spännande! Bort från storstad och ut på landet. 8.00 blir vi upplockade vid hotellet. Bara vi med egen bil och egen guide. Vår guide var en man runt 60 med intressant engelskt uttal som det tog en stund att komma in i. Efter drygt en timma stannade vi för

Good Morning Vietnam …
onsdag 2 april 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

De avslutande dagarna i Filippinerna var väldigt bra med ett par toppendyk. Vi brukar lägga med några foton på vad som finns under ytan men mycket går inte att fånga på bild. Ljuset, fiskar och korallandskap som passerar, det meditativa … Det blir sådant man behåller inom sig själv och

Hälsosamt liv
söndag 30 mars 2014 - Dauin, Centrala Visayas, Filippinerna

Så blev det söndag kväll och vår vistelse på Pura Vida närmar sig sitt slut. Vi har dock levt ett mycket hälsosamt liv här; frisk luft hela dagarna, fysisk aktivitet i form av dykning; sol som ger D-vitamin; och så dricker vi fruktjuicer. I somliga glas finns till och med ett paraply för

Dauin
måndag 24 mars 2014 - Dauin, Centrala Visayas, Filippinerna

På lördagen sa vi hej då ordentligt till alla på Magic Island. Efter 1,5 timmars färd anlände vi färjeterminalen. Massor av folk satt och stod och det kändes inte helt som det skulle. Det visade sig vara ett lågtryck som passerade och färjan var inte tillåten att avgå. Vi fann ett

Statusrapport
fredag 21 mars 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Vår vistelse på Magic Island inleddes med att Eva-Marie drabbades av klenhet och låg till sängs söndag förmiddag. Ingen allvarlig åkomma; bara illamående, huvudvärk och allmänt smårisig. Av ren sympati drabbades Rune av något liknande på tisdag men nu är vi båda återställda. Som

Berg och vindistrikt
lördag 15 mars 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Australien är en kontinent. Även om vi nu utforskat ett litet hörn av landet har det tagit nästan två veckor. Storstad och landsbygd. Hav och berg. Vänliga och pratsamma människor. Efter Sydney och Canberra åkte vi upp mot Blue Mountain. Otroliga landskap med mäktiga berg och oändlig

Canberra

Under vår vistelse i Canberra bor vi på motell, något vi inte har gjort så många gånger tidigare. När man har tillgång till bil så finns inte behovet av att bo väldigt centralt. Det har fungerat utmärkt. På lördagen åkte vi ut till universitetet och dess campus där Jonas bor. I

På väg till Canberra

Vägen längs kusten söder om Sydney är bitvis väldigt vacker. Vi stannade till vid en plats där man idkade hang-gliding under en blå himmel, perfekt vind, och havet nedanför. Det såg verkligen häftigt ut! Efter en natt på ett bra motell i Huskisson hade vi bokat ett dyk med Sue. Nu har

Sydney
onsdag 5 mars 2014 - Sydney, New South Wales, Australien

Efter fyra dagar i Sydney så drar vi vidare imorgon ... om vi får någon hyrbil. Eftersom vi valde att stanna ett extra dygn skulle vi ändra bokningen hos Europecar. Dom hänvisade istället till Autoeurope, genom vilka vi bokat, som i sin tur hänvisade till Europecar :( Som om inte alla skumma

Framme i Sydney
söndag 2 mars 2014 - Sydney, New South Wales, Australien

Flygresan från Bangkok via Kuala Lumpur till Sydney gick utmärkt och vi är nu på hotellet. Vi får se hur lång tid det tar att bli av med jet-laggen, det är ju 10 timmars skillnad, men just nu känns det rätt OK.