Japan 2014

måndag 14 april 2014 - fredag 2 maj 2014

Förberedelser pågår inför vår resa till Japan. Om en månad är vi på resande fot. Flygbiljetter, tågbiljetter, kartor, hotellbokningar, resehandböcker. Faktaböcker om Japan, japansk skönlitteratur. Nu blir det japansk film, äta-med-pinnar-träning, öva bugningar och japanska fraser. Janne träningspackar. Vi drömmer om geishor, sushi och japanska bad.

Hejdå Japan!
torsdag 1 maj 2014 - Tokyo, Hachioji, Japan

Så är sista dagen på den här resan snart slut och imorgon påbörjar vi resan hem tidigt på morgonen. Vilka dagar vi har haft! Idag var det sol igen och vi gjorde en rundtur med tåget runt citykärnan. Nu känner vi oss så erfarna och vardagliga när vi köper biljett i automat och

Regn i Tokyo
onsdag 30 april 2014 - Tokyo, Hachioji, Japan

Det har regnat hela dagen idag. Och det är första gången det regnar på oss här. Alltså inget parkhäng idag. Paraplyer är stort i Japan. Antagligen för att man använder paraply i alla väder. Kvinnor alltså. När det är soligt för att inte minsta solstråle ska färga huden och som

Pioner och shabu-shabu
tisdag 29 april 2014 - Tokyo, Hachioji, Japan

Idag var vi i Uenoparken och tittade på pioner. Det fanns mängder med pioner i olika färger och olika stadier av blomning. Vi gick där och ohhade och ahhhade tillsammans med ivriga japaner. Kamerorna klickade i kör och vi var saliga. Pioner är underbara. Efter parken tog vi en tur till en

Tillbaka i Tokyo
måndag 28 april 2014 - Tokyo, Hachioji, Japan

Idag tog vi tåget från Kyoto tillbaka till Tokyo. Att åka tåg i Japan är en upplevelse i sig. Schinkansentågen har namn som t.ex Sakura (=körsbärsblom). På den lilla vackra biljetten står tågets namn, perrongnummer, vagnsnummer, platsnummer och avgångstid och ankomsttid till

En loj söndag
söndag 27 april 2014 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag var det vår sista dag i Kyoto och vi hade två saker vi ville se innan vi åker härifrån; Kinkakuij Gyllene paviljongen och Ryojanitemplets stenträdgård. Vi åkte först till Kinkakuij. Tillsammans med halva Kyoto. Det var helt galet. Templet låg där i all sin bladguldiga prakt och vi