Camino Frances

fredag 2 maj 2014 - måndag 16 juni 2014

Nu kliver jag ur mitt vanliga liv och in i ett annat. Jag ska vandra från Saint Jean Pied de Port till Santiago de Compostela. Jag kommer att vara en i raden av de miljoner pilgrimer som genom århundradena vandrat samma väg. Mina förväntningar på denna resa och vad den kommer att göra med mig är stora. Den verkliga resan kanske börjar när jag kommer hem, vem vet. Jag har fått tjänstledigt från mitt jobb i ett år

Värmebölja
torsdag 12 juni 2014 - Cee, Galicien, Spanien

Vandringen mot världens ände fortsätter. Igår gjorde vi en lång etapp på 33 km. Vi startade ganska tidigt och hade lite proviant med oss. Fick inget morgonkaffe förrän vid 11-tiden. Det är inte så tätt mellan byarna nu och inte lika många pilgrimer. Vädret har stabiliserat sig, solen

Post Camino
tisdag 10 juni 2014 - Negreira, Galicien, Spanien

Nu har jag varit i. Santiago de Compostela sedan i söndags. Vi kom fram vid halvtolvtiden efter en ganska tung vandring i regn. Stimmade runt lite innan jag hittade Tina. Katedralen var smockfull med folk. Tror det var lite extra eftersom det var söndag. Det var kör som sjöng och de svingademed

Det är nära nu!
lördag 7 juni 2014 - Arzúa, Galicien, Spanien

Arzua var vi i igår. Det var en ganska fin vandring dit, nästan som tunnlar man går i i skogen. På eftermiddagen började det spöregna men det gick bra ändå. Jag köpte en regncape i St Jean Pied de Port så den kom till användning. Tvättade och torktumlade när vi kom fram. Sharol och jag

Lunka på, lunka på
torsdag 5 juni 2014 - Portomarín, Galicien, Spanien

Nej, jag är inte i Portomarin längre har traskat vidare till Palas de Rei, en som det verkar tråkig och ful stad. Vandringen idag var också ganska tråkig. Inte så mycket att se, mycket längs asfaltvägar. Naturen likt Sverige faktiskt. Jordbrukslandskap, björk, tall och ek. En del

Över 100 kilometers gränsen
onsdag 4 juni 2014 - Portomarín, Galicien, Spanien

Nu är jag i portomarin,en annorlunda stad. Hela staden flyttades upp på kullarna när floden dämdes upp på. 60- talet. Kyrkorna och några andra byggnaderplockades ner sten för sten och sattes upp igen. En hel del av den gamla byn är kvar under vattnet och syns vid lågt vattenstånd. Det är