TakingDixieHome

måndag 2 juni 2014 - måndag 7 juli 2014

Dag och jag skall segla hem vår nyinköpta X-34 Yacht från Pornichet Frankrike till Saltsjöboo Sverige. Hoppfullt får vi sällskap av släkt och vänner del av vägen.

Hemma + rättelse av länk
onsdag 30 juli 2014 - Strängnäs, Södermanlands län, Sverige

Nu har vi varit hemma i drygt tre veckor och jag har blivit uppmärksammad på att den länk jag la ut till den nya resedagboken var korrupt. Vi är hemma, resan var fantastisk och vi längtar redan till nästa sommar när vi kan göra en resa till. Job hoppas denna länk fungerar bättre om ni

Länk till nya resedagboken
torsdag 26 juni 2014 - Cherbourg, Normandie, Frankrike

Om någon har missat det bytte jag resedagbok i mitten på juni när det inte gick att publicera på resedagboken. Hela resan finns på http://blog.travelpod.com/travel-blog/takingdixiehome/1/tpod.html följ oss vidare där. Kristina & Dag

Avresa från Cherbourg med förhinder
söndag 15 juni 2014 - Cherbourg, Normandie, Frankrike

Tidig morgon igen för att komma med rätt ström runt Raz de Alderney. Häftigt när båten rör sig dubbelt så fort som de knop som vinden i seglen ger. Mindre lustigt när strömmen vänder och båten går hälften så snabbt och dessutom vinden mojnar, på med motorn så ordnar det sig också.

Guernsey
fredag 13 juni 2014 - Guernsey

Tidig start igår med blicken ställd mot kanalöarna, vädretsmakter var inte riktigt på vår sida ingen vind och flera knop motström men skam den som ger sig. Vi satte kurs mot Guernsey och på med motorn högsta speta det gäller att följa sina planer "come hell or high water". Åtta timmar

Senast aktiv - från Strängnäs, Södermanlands län, Sverige
Vilken härlig dag på havet
onsdag 11 juni 2014 - Paimpol, Bretagne, Frankrike

Start i ottan för att komma ur hamnen innan den stängs. Väl ute i havet, snabbt konstaterande att något Guernsey idag är det inte tal om. När motströmmen är större än vinden så går det inta att komma så långt. Varmare idag och strålande sol, alltså på med shorts, linne och