Maten, människorna, kulturen 2014

tisdag 7 oktober 2014 - lördag 31 januari 2015

Klockan 05:03 den 7:e oktober skickade jag in mitt masterarbete för tryck. Sen ba' drog ja'. Med ett fönster i livet fram till den förste mars firas avslutet av 21 års studier med att åka ner till Zürich, träffa gammelt fölk och sen är kursen österut tills jag kommer till Göteborg igen. Häng med på en oförglömlig resa som jag aldrig kommer att glömma eller gör något annat! Let's go fertig los!

34. Shanghai - Kobe
lördag 8 november 2014 - Kobe, Hyogo prefektur, Japan

Färjan Xin Jian Zhen låg där någonstans på andra sidan den spacade metallen och glaskonstruktionerna. Jag tackade taxichauffören och stoppade ner lappen med de kinesiska tecknen för "International Ferry Terminal" i fickan. 30 minuter tidigare hade jag tagit farväl av Katrin och Ciciero

33. Shanghai round one, del 2
fredag 7 november 2014 - Shanghai, Kina

Min första dag i Shanghai tillbringade vi, Katrin och jag, lite på måfå ute på stan. Stegade över The Bund och såg på skylinen i dagsljus. När vi passerade ett övergångställe knuffades Katrin plötsligt till av en snubbe. - Wow! Bish du da?! Katrins schweiziska kompis som var med henne

31. Beijing - Shanghai
torsdag 6 november 2014 - Peking, Kina

Jag tog farväl av Beijing genom att åka taxi över de tomma gatorna i centrum. På vägen hem kvällen innan hade nämligen tunnelbanan slutat gå när jag kom till stationen. Så jag satt i framsätet och fick för första gången sedan jag kom till staden se vart jag åkte. Stora hus passerade

32. Shanghai round one, del 1
torsdag 6 november 2014 - Shanghai, Kina

Katrin har en italienare i Shanghai som gästvänligt bjudit in oss att bo hos honom tills jag skulle ta färjan till Japan om ett par dagar och Katrin flyget till Bali. Vi tog tunnelbanan mot hans adress och fick omedlbart erfara hur prisläget i Shanghai är ett helt annat än i Beijing. 4 RMB!

29. Kinesiska muren
tisdag 4 november 2014 - Peking, Kina

Kinesiska muren är över 100 m lång och sträcker sig från Kina i öst ända till Kina i väst. Den är så stor att när man går på den är det svårt att avgöra vad som är innanför och utanför. Lättare är då att skilja på innuti och utanpå och man hälsar med höger hand. Bygget