Vi bara måste

torsdag 2 juli 2015 - söndag 19 juli 2015

Vi har sedan jordbävningen den 25 april haft täta kontakter med våra nepalesiska vänner. De har sedan dess haft en svår tid med alla efterskalven och den nu inledda monsunperioden. Vi kände att vi bara måste åka ned och i viss mån stötta dem. Denna resa blir en "extraresa", i höst sker vår lite längre vistelse i Nepal.

Hemresan
söndag 19 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Vi steg upp tidigt och påbörjade packningen. Det var ju lättpackat. De egna kläder vi haft med hemifrån hade vi ju haft i våra (rätt små) ryggsäckar som handbagage. Därutöver hade vi gjort en del inköp i Kathmandu som skulle med hem (Kerstin fem par byxor!) samt en del te och

Sista hela dagen
fredag 17 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Kathmandu under ”off seasom” är inte alls tokigt. Taxichaufförerna kör runt och jagar kunder, under en kort promenad blir vi alltid tillfrågade om vi behöver en bil. Dessvärre så hugger de till med priset så man hissnar. Eftersom jag vet vad en normal kostnad bör vara så hamnar jag

Onsdag och torsdag
torsdag 16 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Onsdagen var vår första egentliga dag utan överenskomna möten eller träffar. Vi ägnade stor del av förmiddagen åt att promenera runt i centrala Kathmandu. När det närmade sig lunchtid tittade vi in på Mandala Book Point. Vi gick direkt till lagret och hälsade på Narayan. Vi stannade

Tisdag 14 juli
tisdag 14 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Efter dagens frukost ville även jag besöka Kathmandu Durbar Square, så vi gick tillsammans dit. Gatan från Thamel till Durbar Square kantas av många äldre hus varav flera hade fått mycket stora skador efter jordbävningen. Väl framme kunde även jag få se förödelsen. Det är

Söndag och måndag
måndag 13 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Det är en lite konstig monsunperiod så här långt i Kathmandudalen. Det har inte regnat i den omfattningen som det brukar göra. Detta bekräftas också i dagstidningarna som rapporterar att mellersta och östra delarna av Nepal har fått mindre regn än vanligt medan de västra delarna har