Hemresan
söndag 19 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Vi steg upp tidigt och påbörjade packningen. Det var ju lättpackat. De egna kläder vi haft med hemifrån hade vi ju haft i våra (rätt små) ryggsäckar som handbagage. Därutöver hade vi gjort en del inköp i Kathmandu som skulle med hem (Kerstin fem par byxor!) samt en del te och

Sista hela dagen
fredag 17 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Kathmandu under ”off seasom” är inte alls tokigt. Taxichaufförerna kör runt och jagar kunder, under en kort promenad blir vi alltid tillfrågade om vi behöver en bil. Dessvärre så hugger de till med priset så man hissnar. Eftersom jag vet vad en normal kostnad bör vara så hamnar jag

Onsdag och torsdag
torsdag 16 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Onsdagen var vår första egentliga dag utan överenskomna möten eller träffar. Vi ägnade stor del av förmiddagen åt att promenera runt i centrala Kathmandu. När det närmade sig lunchtid tittade vi in på Mandala Book Point. Vi gick direkt till lagret och hälsade på Narayan. Vi stannade

Tisdag 14 juli
tisdag 14 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Efter dagens frukost ville även jag besöka Kathmandu Durbar Square, så vi gick tillsammans dit. Gatan från Thamel till Durbar Square kantas av många äldre hus varav flera hade fått mycket stora skador efter jordbävningen. Väl framme kunde även jag få se förödelsen. Det är

Söndag och måndag
måndag 13 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Det är en lite konstig monsunperiod så här långt i Kathmandudalen. Det har inte regnat i den omfattningen som det brukar göra. Detta bekräftas också i dagstidningarna som rapporterar att mellersta och östra delarna av Nepal har fått mindre regn än vanligt medan de västra delarna har

Ytterligare tre dagar i KTM
söndag 12 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Strängt taget alla nepaleser vi möter vill berätta om den hemska dagen de upplevde den 25 april. Man märker att de har behov av att prata om sina upplevelser. Likaså uttrycker många sin glädje över att vi samt ett antal andra turister besöker Nepal igen. Det känns nog som om livet börjar

Onsdag 8 juli
onsdag 8 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Jag hade tidigare fått ett mejl från Madhur Sharma, vår förenings kontaktman i Nepal. I lördags hade han berättat om två flickor som skulle skrivas ut från Bal Mandir och att det var brådskande att få fram ett beslut i vår förening för att hjälpa flickorna till ett tryggt boende och

Tisdag 7 juli
tisdag 7 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Igår hade vi kommit överens med Sujana och Amrit om att komma till vårt rum när de var klara på sina skolor så vi väntade dem vid 11-tiden. Jag sökte upp Sameer (hotellägaren) och frågade honom om han lokaliserat felet (vi hade fortfarande ingen ström). Det hade han inte, men han sa att

Måndag 6 juli
måndag 6 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Senaste dagboksinlägget avslutade jag med att nämna att man faktiskt inte ser så stora jordbävningsskador annat än på vissa platser här i Kathmandu. Skadorna är olika stora i olika stadsdelar har jag börjat förstå. Sedan är inte alltid skadorna lätt synliga. Närmaste stora byggnaden

Resans första dagar
söndag 5 juli 2015 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Vår resa till Kathmandu var denna gång lite trasslig ända från första början. Vid incheckningen på Landvetter hittade man oss först inte på flighten från Abu Dhabi till Kathmandu. Kvinnan i incheckningsdisken fick ringa några samtal innan hon kunde skriva ut våra boardingcard. Vi fick