Kryssning Jorden runt.

tisdag 5 januari 2016 - lördag 23 april 2016

Flyg till Milano, övernattning. Bil till Savona där vi går ombord på Costa Luminosa. Vår kryssning går först till Marseille, Barcelona,Lanzarote och Kap Verde. Vi korsar Atlanten och följer sedan Sydamerikas östra kust från Recife till "Hornet". Vi går iland på totalt 8 ställen utmed kusten. Vi följer sedan Chiles kust norrut, går iland på 4 olika ställen. Sedan går vi till Påskön där vi stannar i 2 dagar. Sällskapsöarna kommer vi till efter 4 dygn till havs. Fyra olika öriken besöker vi där under 8 dygn. Nya Zealand och Australien står sedan på tur, besök i 3 städer. Sju dygn till havs, Indiska Oceanen, sedan kommer vi till Sri Lanka och därefter väntar Indien. Vi fortsätter sedan till Förenade Arabemiraten, Petra i Jordanien, Suezkanalen och tillbaka till Medelhavet. Vi besöker Kreta och Sicilien samt Citavecchia (med utflykt till Rom). I Savona sluts cirkeln.

Rom och sedan hem.

Rom. 22/4. Sista utflyktsdagen stod Rom på agendan. Costa Luminosa angjorde kaj i Roms hamnstad Civitavecchia där ett mäktigt gammalt fort drog till sig blickarna. Till Rom hade vi 1,5 timmars bussfärd genom ett vackert, böljande landskap med vinodlingar och vårgrönska.

Catania och Etna på Sicilien

Catania och Etna på Sicilien. 20/4. Vi kryssar i lite svalare väder och dessutom i ett hav med lite vågor! En dag lämplig att börja sortera ut det som inte ska med hem. När vi lämnade Sverige hade vi packning på 2x23 kg (förutom handbagage), exakt tillåten vikt. En del inköp har vi gjort

Heraklion, Kreta

Heraklion, Kreta. 19/4. Vi hade lugnt och skönt väder när vi kryssade från Port Said till Kreta. Något svalare men 25 grader på soldäck var inget att klaga på. Dagen i Heraklion blev en mycket skön promenaddag i den gamla staden innanför

Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Medelhavet mot Heraklion, Kreta.
måndag 18 april 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

19/4. Medelhavet mötte oss med lugnt och vackert väder. Lite lägre temperatur men 25 grader på soldäck klagar vi inte på. Idag på morgonen angjorde vi Heraklion och idag ser vi oss omkring i den gamla staden. Här verkar mycket trevligt och äntligen fungerar internet mycket bra. Varma

Mot Medelhavet, Suezkanalen
lördag 16 april 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

Kryssning Eilat – Heraklion (Kreta). Suezkanalen. 15/4 – 19/4. På natten åkte vi sydväst ut ur Aqabaviken, ner till Röda Havet för att på morgonen vända norrut in i Suez Gulfen på väg mot kanalen. Land är på många ställen väldigt nära och förutom bergigt vackert ökenlandskap