Resa i Sverige - Värmland!

söndag 23 oktober 2016 - torsdag 27 oktober 2016

Höstens resekurs handlar om Värmland! Alsters herrgård med Gustav Fröding, Alfred Nobel, Tage Erlander, Klössbol, Långban, Monica Zetterlund, Rottneros Park mm. Vi läser om Värmland och v 43 upplever vi Värmland! Följ oss här på vår resa!

Hej hej Monica....
torsdag 27 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Efter frukosten så var vi återigen på bussen - på väg mot nya äventyr. Och denna morgon var målet Hagfors, och det var stadens sångfågel vi ville veta mer om....nej inte Stefan Borsch, nej inte Christer Sjögren - jag menar givetvis Monica Zetterlund!Vi besökte Monica Zetterlundmuseet

Trubbel med resdagboken - men annars är det helt underbart bra!
onsdag 26 oktober 2016 - Sunne, Värmlands län, Sverige

Trubbel med inlogg på resdagboken......så därför kommer de två sista inläggen liiite sent....men bättre sent än aldrig! Onsdag morgon - utvilade efter spabesöket i går kväll och den goda middagen på det! Och det är ju tur - för nu kör vi vidare - hälften av resan återstår ju!

kaffe, poesi, linneväveri och relax.....
tisdag 25 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Efter en tidig frukost begav vi oss till "kaffeskrapan" för en kaffeguidning. På 10:e våningen fick vi berättat för oss om familjeföretaget Löfbergs och om kaffets historia. Sedan var det dags för oss att provsmaka. Vår guide Emma som var barista visade hur det skulle gå till och vilka

Äntligen på väg!
måndag 24 oktober 2016 - Karlstad, Värmlands län, Sverige

Tidig morgon gav vi oss iväg från Blekinge för vår resa till Värmland. Vi åkte norröver och strax före Jönköping stannade vi för en fikapaus och bensträckare. Efter detta var det dags för slutprovet på kursen; hur mycket kommer du ihåg om Värmland??! Många kom ihåg mycket och

Inför resan....
onsdag 19 oktober 2016 - Ronneby, Blekinge län, Sverige

Under flera veckor har vi nu förkorvrat oss om Värmland historia, kultur, litteratur & poesi, berömda personer, viktiga händelser, företag mm och nu har vi bara en träff kvar ( i morgon) innan vi ger oss av på vår resa.Men det är mycket som ska hinnas med i morgon - vi har ännu inte