Sydafrika 2016

lördag 5 november 2016 - fredag 18 november 2016

Vinprovning och rundtur i bergen
onsdag 16 november 2016 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Ons 161116Fin frukost ute på hotellets terrass. Vi tar en tur i centrum och letar presenter till de små barnbarnen inkl lilla fröken ostbåge. Efter det börjar vi dagen med vin och ostprovning på Franschhoek Cellar, 60 R pp. Tre vita och tre röda med utvalda ostar. Lika gott som vi mindes

Mot vindistrikten
tisdag 15 november 2016 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tis 161115Frukost serveras kl 9. Härlig utsikt från frukostbordet. Blåser klart mindre idag så vi har inga häftiga vågor som bryter mot land att titta på. Använder wifin innan vi åker. Kör längs kusten. Det finns många fina rastplatser att spana på valar från. Några valar såg vi

Havsnära Villa Marine i Pringle Bay
måndag 14 november 2016 - Pringle Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Mån 161114Morgondusch och frukost. Fin musli, yoghurt, färsk frukt, ostar, kallskuret, äggröra, bacon, juice, te och kaffe. Tar farväl av värdparet Alan och Sharon. Dottern är där och hjälper till med räkningen. Hon och hennes familj flyttade till Cape Agulhas för två år sedan och nu

Från Cango Caves till Cape Agulhas
söndag 13 november 2016 - L'Agulhas, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Sön 161113Efter frukosten vid nio fortsätter vi norrut mot Swartberg Mountains. Vi åker till Cango Caves som ligger 3 mil norr om Odtshoorn. Här finns några av världens största stalagtitformationer. Vi ser en film om grottan där visas även grottans allra innersta delar som är stängda

Mot strutsarnas land
lördag 12 november 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lör 161112    Sover ut och äter frukost vid nio. Checkar ut 10,30. Siktar mot Oudtshoorn. Hinner inte långt förrän vi åker förbi Daniell Cheetah Breeding Farm vid Krikwood. Vi fick en guidad tur för  80 R per person. Farmen startade 2001 för att föda upp geparder. Idag finns där fler