Sydafrika jul 2016

onsdag 6 januari 2016 - onsdag 6 januari 2016

På världens bästa valskådarplats
tisdag 3 januari 2017 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Semestern börjar närma sig sitt slut. Två veckor är en ganska lång tid och oftast brukar åtminstone jag känna mig ganska nöjd och redo att åka hem vid det laget. Den här gången känner jag dock att jag kunnat tänka mig att stanna lite längre i solen och ledigheten. Men det jag

Nyårsafton vid poolen
lördag 31 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Solen skiner utanför fönstren idag igen och vi har vaknat upp till årets sista dag. Dagarna har rusat förbi och vi har börjat känna oss så smått hemma i vårt område här i Kapstaden. Vad har vi gjort? Massor. Kommer knappt ihåg vad jag skrivit om tidigare och inte, men igår var vi vid

Storstad och vildmark
onsdag 28 december 2016 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det är kväll och barnen verkar ha somnat. Jag och Melissa får hålla oss tysta sista stunden innan vi ska sova eftersom vi delar ett ca 15 kvm stort rum alla fyra. När man är van vid att kunna rumsrena om i ett radhus känns det lite trångt, men man vänjer sig ganska fort. Mycket tack vare

I vindistriktets hjärta
måndag 26 december 2016 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det är annandag jul och vi har förflyttat oss tvärs över Sydafrika, från Pilanesburg till Stellenbosch utanför Kapstaden. Det här kallas för wine capital of South Afrika och när man ser sig om förstår man varför. Så långt ögat når böljar sig gröna slätter med vinrankor och längs

Julafton!

Nu är klockan 07.00 Sydafrikansk tid (vilket är 06 hemma i Sverige) och idag är det faktiskt julafton. Men det är svårt att förstå. De har ljusdekorationer runt hotellet i alla möjliga julmotiv, men i 32 graders värme med giraffer runt hörnet så känns det ändå inte riktigt som jul.