Stora Sydafrikaresan 2017

torsdag 19 januari 2017 - onsdag 8 februari 2017 Stora Sydafrikaresan 2017

Uppe i halvöknen
söndag 29 januari 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det gick bra med vinprovningen på strutsfarmen. Sen var det grillad struts till lunch. Vi fick också en lektion i strutsuppfödning och den som ville fick rida. Därefter besök i stort grottkomplex i Little Karoo som var som de flesta grottor världen över, inte så upphetsande. Men stort, 5

Resan går vidare
lördag 28 januari 2017 - George, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Nu har vi kommit upp i bergen från Indiska oceanen, Kneisna och George . Oudtsport eller ngt heter den.Allt fungerar utmärkt, bra hotell och spännande platser. I morgon blir det grottor och strutsfarm och vinprovning.Vi kunde tyvärr inte blöta fötterna i Indiska Oceanen för det regnade på

Äntligen havet.
torsdag 26 januari 2017 - Port Elizabeth, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Härlig stark vind och. Havets dofter.Vi vilar ut efter flyg från Durban.Nu väntar hotellpoolen.

Drakensbergen
lördag 21 januari 2017 - Hazyview, Sydafrika

Vi närmar oss Krugerparken. efter en sväng bland monumentet i Pretoria bar det av på högplatån längs ändlösa grässlätter med fåtal kojordar här och var. Förklaringen var vattenbrist, djuren behöver inte bara gräs.märkligt att det inte fanns några skogar, bara enstaka träd. Ner

Första hotellet.
fredag 20 januari 2017 - Centurion, Gauteng, Sydafrika

Det var ju tidig frukost på planet (06.00) efter en knölig natt i flygstol.Vår reseledare är holländare men har guidat sedan sex år. Det var lite blandspråk i bussen, både lite norska och tyska mm. Inte blev det bättre av att flera resenärer talade bredaste skånska.Vi tog av